چکیده:
تفسیر به معنای کشف مفاد استعمالی و بیان مراد خداوند از آیات قرآن» متوقف بر اموری است که از
سوی مفسران تعیین شده است. «عقل» و «ادراکات عقلی» از این موارد است که از سوی بعضی از
مهمترین منابع تفسیری بهشمار میرود. این نوشتار که با هدف بررسی نقش عقل در فهم آیات از
منظر آیتالله فاضل لنکرانی نگاشته شده است» با روش توصیفی -تحلیلی به بررسی مبانی تفسیری و
فقهی ایشان در تبیین آیاتالاحکام و نیز آرای فقهی و اصولی آن عالم اصولی به رشتة تحریر درآمده
است. حاصل این بررسی آن است که عقل و دریافت عقلی در اثبات قرآن کریم در دو عرصة بیرونی
و درونمتنی کاربرد دارد. اثبات اعجاز و حجیت بخشی به آن و مطابقت آن با اصول عقلی از منظر
بیرونی و فهم و درک محتوای آیات در نگرش درونمتنی بر منبعیت عقل در مبانی تفسیری حکایت
دارد. از سوی دیگرء آیتالله فاضل» عقل را یکی از ارکان تفسیر میداند که در کنار ظواهر آیات و بیان
معصومان از اصول بنیادین علم تفسیر بهشمار میرود. این رکن هرچند از نظر اعتبار ذاتی متاخر از دو
رکن پیش گفته است» اما در مقام عمل و در جهت فهم و مفاهمه, مقدم بر آن دو است. ایشان با وجود
اعتقاد به ظواهر آّیات» مخالفتنکردن با قرینة عقلی را شرط صحت ظواهر میداند و گاه با حکم عقل»
ظاهر آیات را بیاثر در فهم مراد الهی میخواند.
Origin of Intellect in interpretation from the perspective of Ayatollah Fazel LankaraniAbstract Interpretation means discovering the practical substance and expressing God's intention from the verses of the holy Qur'an, depending on matters that have been determined by the commentators, although in some cases they are in dispute. "Intellect" and "rational perceptions" are among the cases that are considered to be the most important sources of interpretation by some people and by others , do not have the necessary competence to understand the divine meaning. This article is devoted to examining the views of the contemporary Quranic scholar Ayatollah Fazel in this regard. From this perspective, the correct interpretation is based on the three main elements of "appearance of verses", "expression of the infallibles" and " Intellect". Ayatollah Fazel considers "intellect" in the discovery of the divine meaning to be prior to the first two pillars, calling it a definite symmetry of verses, which on the one hand sometimes rules the non-appearance of the word in understanding the divine meaning, and on the other hand, it considers the Intermediary evaluation of narrations and its validation to be on conditional ofrational ruling.