چکیده:
متأثر از تدوین و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی، از سال 1392 به بعد شاهد نوعی بازنگری و جهتگیری متفاوت نسبت به آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش رسمی بودهایم. در جریان این تحول، شاهد تهیه و تدوین کتابهای متفاوت زبان انگلیسی از حیث محتوا، ساختار و رویکرد هستیم؛ کتابهایی که مبتنی بر اسناد بالادستی توجهی خاص به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی داشتهاند. این جهتگیری جدید سبب شده تا شاهد طرح بحثهایی در خصوص بار فرهنگی این کتابها باشیم که در این بین کمتر از منظر برداشت و نگرش معلمان به این موضوع مهم پرداخته شده است. در پژوهش حاضر با لحاظ نمودن دو دیدگاه مطرح و در تقابل با یکدیگر ـ رویکرد موسوم به لیبرالی که به لزوم اکتفا به فرهنگ مقصد یا همان فرهنگ جوامع انگلیسیزبان در کتابهای آموزش زبان انگلیسی باور دارد، در برابر رویکرد انتقادی که بر فرهنگ جامعه مبدأ یا جامعه زبانآموزان در آموزش زبان انگلیسی تأکید دارد ـ بهشیوهای کیفی برداشت معلمان زبان انگلیسی درباره محتوای فرهنگی و مفاهیم مرتبط با آن در کتابهای نونگاشت این زبان بررسی شده است. یافتهها مبین آن است که برداشت آنها، عمدتاً در راستای اولویتبخشی به فرهنگ مقصد یا همان جهتگیری رویکرد لیبرالی بوده است؛ موضوعی که سبب مواجهه انتقادآمیز آنها با کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی در نظام آموزش رسمی شده است و بیتردید تداوم غلبه این نگاه و عدم چارهاندیشی برای آن، که بیتردید عدم همراهی مناسب معلمان را بهدنبال خواهد داشت، تحقق اهداف برنامه درسی جدید را با چالشهایی جدی روبرو خواهد ساخت.
Due to the significant position of English Language Teaching (ELT) coursebooks in Iranian education system which have been developed on the basis of the macro educational documents and consequently have paid attention to the Iranian-Islamic culture, we can see some research on studying the cultural content of such books. Reviewing such works reveals that such coursebooks have not been studied from the teachers' attitudes. Because of the importance of teachers' perceptions and attitudes, in this paper, based on two opposing important camps of thought, namely the liberal and critical approaches, which the former insists on integrating the English-speaking cultural content and the latter insists on incorporating the culture of learners' society, a qualitative survey on the topic of culture, its dimensions and representations in newly-developed ELT coursebooks was conducted. The findings reveal that their perceptions on the topic are mostly limited to the surface aspects of culture and in general they tend to the liberal approach. As a result, they have a negative view toward the books. Undoubtedly, they cannot accompany the new program and consequently obtaining the goals of such transition and change in ELT program in Iranian education system will face some challenges.