چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تاثیر اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی بر رضایتمندی ورزشکاران بوده است که از نظر هدف کاربردی و از نگاه روش، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل ورزشکاران منتخب شاغل در باشگاههای ورزشی کشور در رشتههای انفرادی کشتی، کاراته، تکواندو و رشتههای تیمی والیبال، بسکتبال، هندبال (592 ورزشکار) بود که در سال 1397 به رقابت میپرداختند که به روش نمونهگیری احتمالی – تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای اخلاق حرفهای کادوزیر (2002) با 16 گویه که 8 بعد مسئولیتپذیر، صادق بودن، عدالت و انصاف، وفاداری، برتریجویی رقابت، احترام به دیگران، همدردی با دیگران، رعایت و احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی. مسئولیت اجتماعی کارول (1991) با 25 سوال در 4 بعد اخلاقی، بعد قانونی، بعد بشردوستانه و بعداقتصادی و رضایتمندی ورزشکاران ریمر و چلادورلی (۱۹۸۸) با 14 سوال صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی با نرم افزار Smart pls نسخه 8/2/3 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اخلاقحرفهای اثری مثبت و معنیدار بر مسئولیت اجتماعی دارد (449/0=736/8،t=β). تاثیراخلاقحرفهای بر رضایتمندی ورزشکاران مثبت و معنیدار بود (141/0=803/3،t=β). یافتهها نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر رضایتمندی ورزشکاران اثر معناداری دارد (735/0=340/23،t=β). در نهایت اثر اخلاق حرفهای بر رضایتمندی ورزشکاران با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی تایید گردید (700/0=082/8،t=β). با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدیران باشگاههای کشور میتوانند از فعالیتهای مسئولیت اجتماعی ورزشکاران خود به منظور ترویج یک رفتار سازمانی مطلوب و افزایش رضایتمندی ورزشکاران در جهت کسب نتایج مثبت باشگاهها استفاده کنند.
The purpose of this study was the effect of professional ethics and social responsibility on athletes' satisfaction, which in terms of practical purpose and methodological, descriptive-survey of correlation. The statistical population of the study included selected athletes working in the country's sports clubs in individual disciplines of wrestling, karate, taekwondo and team disciplines of volleyball, basketball, and handball (592 athletes) who competed in 1397. Simple probabilistic random sampling was selected. To collect research data from Kadozir (2002) Professional Ethics Questionnaire with 16 items that have 8 dimensions of responsibility, honesty, justice and fairness, loyalty, competitiveness, respect for others, empathy with Others, respect for social values and norms. Carol (1991) with 25 questions in 4 dimensions of ethics, legal dimension, humanitarian dimension and economic dimension and satisfaction of athletes Barimer and Chaladorli (1988) with 14 questions. To analyze the data obtained from the research, the partial least squares method was used with Smart pls software version 2.8 / 3. Findings showed that professional ethics has a positive and significant effect on social responsibility (t=β, 8.736=0,449) the effect of professional ethics on athletes' satisfaction was positive and significant (t=β, 3.803=0,141). Findings showed that social responsibility has a significant effect on athletes' satisfaction (t=β, 23.340=0,735). Finally, the effect of professional ethics on athletes' satisfaction with the mediating role of social responsibility was confirmed (t=β, 8.082=0,700). According to the research results, it can be concluded that the managers of the country's clubs can use the social responsibility activities of their athletes in order to promote a desirable organizational behavior and increase the satisfaction of athletes in order to achieve positive results in the clubs. "According to the authors of this article, there was no conflict of interest.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتايج پژوهش ميتوان نتيجه گرفت که مديران باشگاه هاي کشور ميتوانند از فعاليت هاي مسئوليت اجتماعي ورزشکاران خود به منظور ترويج يک رفتار سازماني مطلوب و افزايش رضايت مندي ورزشکاران در جهت کسب نتايج مثبت باشگاه ها استفاده کنند.
روش جمع آوري داده هاي تحقيق به شکل ميداني انجام پذيرفته است که در مدل مفهومي پژوهش اخلاق حرفه اي به عنوان متغير پيش بين ، رضايت مندي متغير ملاک و مسئوليت اجتماعي به عنوان متغير ميانجي در نظر گرفته شده اند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر تأثير نقش اخلاق حرفه اي و مسئوليت اجتماعي بر رضايت مندي ورزشکاران حاضر در باشگاه هاي ورزشي کشور بوده است .
motivation and corporate social responsibility on multiadventure sports firms´ performance," International Entrepreneurship and Management Journal, Springer, vol.
Relationship Between Personal and Social Responsibility and the Roles Undertaken in Sport Education, in Journal of Teaching in Physical Education, P.
The Mediating Effects social responsibility on The Causal Relationship Between Professional ethics of the managers And Citizenship behavior Among Football Clubs Fans, Organizational Behavior Management in Sport Studies, Vol. 5, No. 1 (17), Spring 2018, P.
cultural study of the effects of abusive leader behaviors on athlete satisfaction and commitment through interactional justice, International Journal of Sports Science & Coaching, The Author(s) 2020, Article reuse guidelines: sagepub.
It is time to consider athletes’ well-being and performance satisfaction: The roles of authentic leadership and psychological capital, Sport Management Review, Volume 23, Issue 5, November 2020, P.