چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر خطای ادراک بینایی و تعداد کوششهای تمرین بر تسهیل یادگیری مهارت حرکتی بود. روشها: تعداد 32 دانش آموز با میانگین سنی 9/0± 43/10 انتخاب و بر اساس نوع خطای بینایی (ادراک بزرگتر هدف و ادراک کوچکتر هدف) به دو گروه 16 نفره تقسیم شدند. شرکت کنندگان هر گروه پس از انجام 30 کوشش تمرینی جهت آشنایی با اجرای مهارت شوت تیله از فاصله 65 سانتیمتری مرکز هدف، تعداد 540 کوشش مربوط به گروه خود را طی 6 جلسه انجام دادند سه آزمون انتقال بدونه دایرههای اطراف به شکلی که پس از هر 180 کوشش یک آزمون یادداری به عمل آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری و آنوای یک راهه استفاده گردید. نتایج: نتایج تفاوت معناداری را بین گروه تمرین با خطای بینایی بزرگ و کوچک نشان داد که وابسته به میزان پیشرفت افراد است (05/0<P). نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر با تایید فرضیه نقطه چالش پیشنهاد میکند برای بهبود دقت هدفگیری ابتدا افراد با خطای بینایی (هدفی که بزرگ به نظر میرسد) تمرین کنند و با افزایش مهارت با خطای بینایی (هدفی که کوچک به نظر میرسد) تمرین کنند.
Purpose: The aim of this study was to investigate the effect of visual illusion and the number of practice attempts on facilitating motor skill learning.Methods: A number of 32 students with a mean age of 10.43 ± 0.9 were selected and divided into two groups of 16 based on the type of visual illusion (target appears larger and the target appears smaller).The participants of each group, after performing 30 training attempts to get acquainted with the execution of marble shooting skills from a distance of 65 cm from the target center, performed 540 attempts related to their group in 6 sessions; Three retention tests were performed in such a way that one test was performed after every 180 attempts. To analyze the data, a Mixed ANOVA with repeated measures and one-way ANOVA was used.Results: The results showed a significant difference between the exercise group with large and small visual illusions, which depends on the level of rate of progress of individuals (P Conclusion: The results of the present study, by confirming the challenge point hypothesis, suggest that in order to improve the accuracy of targeting, first people