چکیده:
در صورت نقض آراء هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری توسط دیوان عدالت اداری یا هیات عالی نظارت، برای جلوگیری از تضییع حقوق کارمند، بایستی اجرای رای متوقف شود. پس از صدور رای جدید، در صورت تبرئه متهم، تمام آثار رای قبلی زایل و کارمند در موقعیت قبل از اجرای رای قرار میگیرد و در مجازاتهایی مانند اخراج و انفصال از خدمت، دوران عدم اشتغال جزو سابقه خدمت کارمند محسوب و حقوق آن دوران پرداخت خواهد گردید. در صورت محکومیت کارمند، اصولا آثار رای قبلی زایل شده و باید مجازات مقرر در رای جدید اجرا شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در موارد تغییر یا تقلیل مجازات در رای محکومیت جدید و با وجود لزوم اعاده به وضع سابق، در خصوص شرایط و چگونگی رفع اثر کامل از رای قبلی، از جمله چگونگی احتساب دوران عدم اشتغال به عنوان سابقه خدمت و پرداخت حقوق این ایام، ابهاماتی وجود دارد. با توجه به اهمیت و تاثیر اعاده به وضع سابق در موقعیت اداری و اجتماعی کارمند، سوال اصلی پژوهش به شرایط و چگونگی اعاده به وضع سابق کارمند پس از نقض آراء هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری اختصاص یافته است. بر این اساس در پژوهش حاضر، شرایط و چگونگی اعاده به وضع سابق در اثر نقض آراء قطعی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری بوسیله دیوان عدالت اداری و هیات عالی نظارت با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی و با روش توصیفی ـ تحلیلی بیان میشود.
In case of annulment of the judgements of the administrative offenses trial boards by the administrative Justice Court or the Supreme Supervisory board, In order to prevent the violation of employee rights, the execution of the annulled judgement must be stopped. After the issuance of a new judgement, if the accused is acquitted, all effects of the previous judgement will be removed and the employee will be in a position before the execution of the judgement and in penalties such as expulsion and dismissal from service the period of unemployment will be considered as part of the employee's service history and the salary of that period will be paid. In the event of a conviction of an employee, the effects of the previous judgement are generally annulled and the punishment prescribed in the new judgement must be applied.the findings of this study show that in cases of change or reduction of punishment in the new judgement and despite the need to restore the previous status, there are ambiguities about the conditions and how to remove the full effect of the previous judgement, including how to count the period of unemployment as service and pay these days. Given the importance and impact of restoring the former status in the administrative and social position of the employee, the main question of the research is dedicated to the conditions and how to restore the former status of the employee after the annulment of the judgements of the administrative offenses trial boards. Accordingly, in the present study, the conditions and manner of restoration to the previous situation due to the annulment of the final judgements of the administrative offenses trial boards by the the administrative justice court and the the Supreme Supervisory board, using library and documentary sources and descriptive-analytical method are expressed.
خلاصه ماشینی:
اعاده به وضع سابق در مجازاتهای غیر قطع کننده رابطه استخدامی در صورت برائت در شش نوع از انواع مجازاتهای یازده گانه موضوع ماده ٩ قانون رسیدگی به تخلفات اداری ، شامل اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی ، توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی ، کسر حقوق و فوقالعاده شغل یا عناوین مشابه ، تغییر محل جغرافیایی خدمت ، تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست های حساس و مدیریتی و تنزل یک یا دو گروه و یا تعویق در اعطای یک یا دو گروه، به دلیل اشتغال کارمند محکوم در طول ایام اجرای مجازاتهای مزبور، موضوع عدم اشتغال از تاریخ اجرای رأی قطعی تا تاریخ نقض آن و در نتیجه احتساب سوابق خدمتی مطرح نیست و در صورت برائت متهم در رأی جدید، اعاده به وضع سابق در این مجازات ها به ترتیب زیر است : - اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی هدف قانونگذار از قید بدون درج در پرونده، فقدان ترتب هرگونه آثار بر محکومیت بند الف ماده ٩ قانون بوده است (محمدی، ١٣٩٥: ١٤) و ضبط یا عدم ضبط نسخه ای از رأی هیأت در پرونده استخدامی موضوعیتی ندارد بلکه مهم همان عدم ترتب آثار بر این نوع مجازات از جمله محرومیت مستخدم محکوم به مجازات مذکور از دریافت پاداش خدمت به هنگام بازنشستگی ١ و سلب امتیازات مکتسبه کارمند صرفا به استناد تنبیه اخطار کتبی بدون درج در پرونده است ، اگرچه رأی هیأت در پرونده استخدامی درج شده باشد (نکوئی، ١٣٩٩: ١٠٣) و کارگزینی نمیتواند صرفا به استناد تنبیه اخطار کتبی بدون درج در پرونده، دیگر امتیازات مکتسبه کارمند را از وی سلب کند و در صورت معرفی کارمندی به عنوان کارمند نمونه کشوری، کارگزینی به استناد تنیبه اخطار کتبی بدون درج در پرونده نمیتواند وی را از این حق محروم نماید (نظریه شماره ٧/٥١٣١ – ١٣٨٧/٠٨/٢٠ اداره حقوقی قوه قضائیه )..