چکیده:
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نوع توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 8 منطقه آموزش و پرورش استان البرز بوده است. در این پژوهش بر روی دادههای مناطق هشت گانه آموزش و پرورش استان البرز تحلیل ثانویه صورت گرفته است. با توجه به ویژگیهای مناطق آموزشی، برای اندازهگیری کارایی نسبی بین مناطق آموزش و پرورش استان البرز از روش ناپارامتریک تحلیل پوششی دادهها استفاده شده است. پس از جستجوی رایانهای از منابع داخل و خارج از کشور و همچنین بررسی مطالعات موجود در این زمینه، متغیرهای تحقیق در دو بخش ورودیها و خروجیها تعریف شده است. با تعیین ورودیها و خروجیها به کمک نرم افزارDEA-solver و با استفاده از دو مدلI-V -BCC و AP-BCC-V کارایی همه مناطق آموزشی بر اساس ضرایب کارایی برتر محاسبه شده و مناطق آموزشی بر اساس میزان کارایی رتبه بندی شدهاند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است که بیشترین کارایی مربوط به مناطق آموزشی ناحیه4 کرج و شهرستان اشتهارد است و کمترین کارایی مربوط به منطقه آموزشی شهرستان طالقان است. با توجه به ضرایب کارایی هر منطقه آموزشی، ضرایب تخصیص اعتبارات با رویکرد کارایی محاسبه شده و الگوی عملیاتی تخصیص و توزیع اعتبارات غیر پرسنلی و برنامههای کیفیت بخشی استان تدوین و ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
الگوی عملیاتی تخصیص اعتبارات غیر پرسنلی با رویکرد کارایی: مطالعه موردی استان البرز صمد برزویان1 ، آزاده غلامیان 2 1 دکتری اقتصاد آموزش و پرورش، استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران (نویسنده مسئول) چکیده پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نوع توصیفی – تحلیلی است.
با توجه به ویژگی های مناطق آموزشی، برای اندازه گیری کارایی نسبی بین مناطق آموزش و پرورش استان البرز از روش ناپارامتریک تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است.
با توجه به این مهم، تحقیق حاضر با هدف ارائه الگویی عملیاتی جهت تخصیص اعتبارات غیر پرسنلی بین مناطق آموزشی استان البرز با رویکرد کارایی انجام شده است.
لذا با توجه به اهمیت آموزش و پرورش در توسعه جامعه و ضرورت کارایی در توزیع منابع مالی، در این پژوهش الگویی عملیاتی جهت تخصیص اعتبارات غیر پرسنلی با رویکرد کارایی در استان البرز ارایه می گردد.
سرلک (1397) پژوهشی با عنوان تعیین درجه توسعه آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر ارائه الگوی اثر بخش تخصیص منابع مالی (با رویکرد عدالت و کارایی) انجام داده است.
نتایج حاصل از این پژوهش به صورت الگویی عملیاتی جهت تخصیص منابع مالی غیر پرسنلی بین مناطق آموزش و پرورش با رویکرد کارایی ارائه شده است.
با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، به اداره کل آموزش و پرورش استان البرز پیشنهاد می شود که برای تخصیص اعتبارات غیر پرسنلی از رویکرد کارایی استفاده نماید و سیاست هایی در جهت افزایش کارایی مناطق آموزشی اتخاذ نماید.