چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی سنجش میزان بلوغ سیستمهای هوش تجاری در صنعت بانکداری (کاربرد معادلات ساختاری) میباشد. در این راستا اهداف اختصاصی شامل ارائه مدلی جهت سنجش بازاریابی رابطهمند، مدیریت عملکرد، مدیریت ریسک، و مدیریت داراییها و تعهدات در صنعت بانکداری ایران با استفاده از معادلات ساختاری حداقل مربعات جزیی میباشد. جامعه آماری شامل کارکنان بانکهای ملی مرکزی استان تهران در سال 1397 میباشند که برابر با 4912 بوده، از طریق جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان تعداد نمونه آماری 357 نفر از کارکنان انتخاب شدند. نتایج مشخص نمود هوش تجاری و شاخصهای آن حدود 47 درصد از واریانس بانکداری را تبیین نمودند.
خلاصه ماشینی:
بر اساس بررسیهایی که محقق انجام داده است، تحقیقات کمی در زمینه سنجش میزان بلوغ سیستمهای هوش تجاری در صنعت بانکداری ایران با استفاده از معادلات ساختاری حداقل مربعات جزيي ، انجام شده است.
بر همین اساس پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که ارائه مدل با استفاده از معادلات ساختاری حداقل مربعات جزيي به چه میزان میتواند میزان بلوغ سیستمهای هوش تجاری در صنعت بانکداری ایران را پیش بینی نماید؟ مواد و روشها: این تحقیق به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است، چرا که نتایج حاصل از تحقیق میتواند به سازمان مربوطه جهت بهسازی شرایط موجود ارائه شود.
نتایج: جهت بررسی اهمیت و تأثیر بلوغ سیستم های هوش تجاری بر شاخصهای صنعت بانکداری از رهیافت حداقل مربعات جزیی استفاده شد.
در این مدل تاثیر بلوغ سیستم های هوش تجاری و شاخصهای مرتبط با آن بر شاخصهای صنعت بانکداری نیز در قالب مدل مورد ارزیابی قرار گرفت.
میزان پارامترهای مربوط به برآورد روایی سازههای مدل شاخصهای بلوغ سیستم های هوش تجاری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پس از تأیید روایی همگرا، نوبت به بررسی مقادیر روایی تفکیکی سازهها میرسد.
روایی تفکیکی سازههای مدل شاخصهای پیشبرد هوش تجاری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} - ارزیابی اثرات بین سازههای مدل هوش تجاری در صنعت بانکداری ارزیابی اثرات از طریق مقایسه مقادیر ضرایب تعیین (مجذور همبستگی چندگانه R2) و ضرایب مسیر (() انجام گرفت.
ضرایب مسیر و مقادیر t برای مدل هوش تجاری در صنعت بانکداری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان گونه که از نتایج جدول فوق بر میآید، بیشترین مقدار t مربوط به بازاریابی رابطه مند میباشد.