چکیده:
هدف این پژوهش تحلیل تاثیر توانایی مدیریت بر سهم بازار شرکت در پاسخ به تهدیدات رقابتی بازار در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. قلمرو مکانی این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سالهای بین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ بوده و بر اساس روش نمونه گیری بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد ۱۳۳ شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده است. پژوهش حاضر در زمره پژوهش های کاربردی قرار دارد و از لحاظ روش از پژوهش های همبستگی محسوب میگردد. برای جمع دادهها از مراجعه به صورتهای مالی، یادداشتهای توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار بهره گرفته شده است. به منظور توصیف و تلخیص داده های جمع آوری شده از آمارتوصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. به منظور تحلیل داده ها ابتدا پیش آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون F لیمر، آزمون هاسمن و آزمون جارک-برا و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های پژوهش (نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است. نتایج نشان داد توانایی مدیران بر رشد سهم بازار شرکت تاثیر معنادار و مستقیم دارد ؛ به علاوه تهدیدات رقابتی بر رابطه ی بین توانایی مدیران و رشد سهم بازار شرکت تاثیر گذار است.
The purpose of this study was to analyze the impact of management ability on the company's market share in response to competitive market threats in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The spatial scope of this research is the companies listed on the Tehran Stock Exchange and the time domain is between 2011 and 2019 and based on the sampling method, 133 companies have been selected as a statistical sample based on the systematic elimination method. The present study is among the applied researches and is considered as a correlational research in terms of method. For data collection, references to financial statements, explanatory notes and stock exchange monthly have been used. In order to describe and summarize the collected data, descriptive and inferential statistics have been used. In order to analyze the data, first the variance heterogeneity pre-tests, F-Limer test, Hausman test and Jark-Bra test were used and then multivariate regression test was used to confirm and reject the research hypotheses (EViews News software). The results showed that the ability of managers has a significant and direct effect on the growth of the company's market share; In addition, competitive threats affect the relationship between the ability of managers and the growth of the company's market share.
خلاصه ماشینی:
گاناسکاریج و 2 l"/>l"/> (2020)، در بررسی تاثیر قدرت مدیر عامل بر فاکتورهای عملکرد شرکت، نقش تعامل بین رشد و سهم بازار نشان میدهند، نسبت به مدیرعامل در شرکتهای گروه سگها مدیران عاملان شرکتهای ستاره و علامت سؤال از قدرت واگذار شده در آنها برای دستیابی به عملکردهای بالاتر استفاده میکنند که با ارزشهای بالاتر از بازار پاداش می گیرند.
مدل و متغیرهای پژوهش بر اساس پژوهش یونگ و همکاران (2020)، جهت بررسی فرضیه اول پژوهش، مدل (1) تخمین زده می شود، برای فرضیه داریم: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جهت بررسی فرضیه دوم پژوهش، مدل (2) تخمین زده می شود، برای فرضیه داریم: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در مدلهای مذکور داریم: Market share growth: رشد سهم بازار شرکت؛ Managerial ability: توانایی مدیران؛ Existing competition: رقابت بالفعل (شاخص اندازه گیری تهدیدات رقابتی)؛ Potential competition: رقابت بالقوه (شاخص اندازه گیری تهدیدات رقابتی)؛ Firm cash: جریان نقدی؛ Firm book leverage: اهرم مالی؛ Return on assets: بازده دارای؛ Firm size: اندازه شرکت؛ Firm market-to-book ratio: ارزش بازار به ارزش دفتری؛ Firm capital expenditures: نسبت مخارج سرمایه ای به کل دارایی؛ Firm R&D expenses: نسبت مخارج تحقیق و توسعه بر کل دارایی؛ Firm PPE: نسبت اموال، ماشین آلات و تجهیزات بر کل دارایی (یونگ و همکاران، 2020).
آزمون فرضیه دوم فرضیه 2: تهدیدات رقابتی بر رابطهی بین توانایی مدیران بر رشد سهم بازار شرکت تاثیر گذار است.