چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، فرا ترکیب یافته های پژوهش های انجام شده در زمینه چالش های اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. روش پژوهش، کیفی از نوع فراترکیب است. جامعه تحقیق، یافتههای پژوهشی یک دهه یعنی از سال 1390 تا 1399 می باشد که از میان مطالعات منتشر شده، تعداد 50 مقاله به طور هدفمند بر مبنای اهداف پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، فیش برداری است که همزمان با فرایند جمع آوری اطلاعات، یافته های حاصله؛ دسته بندی، کدگذاری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش علی رغم نقاط قوت و ظرفیت های فراوان با چالش های سیاستگذاری، چالش های مفهومی، چالش های مدیریتی، چالش های قانونگذاری و چالش های اجرایی مواجه است.
Objectives: The purpose of this study is ultra-combination the findings of research conducted in the field of implementation challenges of the document of fundamental change in education. Method: The research method is a qualitative type of meta-combination. The research population was the research findings of a decade, from 1390 to 1399. From among the published studies, 50 articles were purposefully selected based on the research objectives. The data collection tool was a taking note. Simultaneously with the data collection process, the collected data; Categorized, coded and analyzed. Findings indicate that the document of fundamental change in education, despite its many strengths and capacities, faces policy challenges, conceptual challenges, managerial challenges, legislative challenges and executive challenges.
خلاصه ماشینی:
فرا ترکيب صرفا مرور يکپارچه ادبيات موضوع مورد نظر نيست بلکه تحليل يافته هاي اين مطالعات است (زيمر٢، ٢٠٠٦) مراحل پژوهش تنظيم سوال ها/اهداف پژوهش هدف از اين مطالعه ، بررسي چالش هاي فرا روي اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است که جهت دست يابي به اين هدف لازم است يافته هاي مطالعات انجام شده در اين زمينه مورد بررسي قرار گيرد.
بحث يافته هاي حاصله حاکي از اين است که بر اساس پژوهش هاي انجام شده ، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش علي رغم نقاط قوت و ظرفيت هاي فراوان با چالش هايي ازقيبل چالش هاي سياستگذاري، چالش هاي مفهومي، چالش هاي مديريتي، چالش هاي قانون گذاري و چالش هاي اجرايي است .
علاوه براين ، نکته مهم در مواجهه با چالش هاي فرا روي اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اين است که بايد ترميم کنندگان سند، روند هاي تاثيرگذار را شناسايي و تحليل نمايند و با تاثير گذاري بر آن ها، خطرات آن ها را کاهش دهند.
تحليل سند تحول بنيادين آموزش و پرورش از نظر ميزان اهميت به مولفه هاي شايستگي معلمان ، دومين همايش ملي تربيت معلم ،اصفهان ١١ - بديعيان ، راضيه ، محمد حسين حيدري، محمد نجفي(١٣٩٧).
بررسي راهکارهاي تقنيني مندرج در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ، تهران : مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ايران ٣١ - مجتبي همتي فر، محمد رضا آهنچيان (١٣٩٢).