چکیده:
این پژوهش باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کارآفرینی دانشبنیان از دیدگاه متخصصان و بررسی وضعیت موجود از دیدگاه ذینفعان انجامشده است. رویکرد این پژوهش، آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی خبرگان دانشگاه صنعتی ارومیه بوده که دادههای مصاحبه در نفر نوزدهم به اشباع رسیده و در مرحله کمی شامل اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی ارومیه به تعداد 646 نفر بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای تعداد 298 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات درروش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق استفاده و درروش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها در رویکرد کیفی از فن کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در رویکرد کمی از آزمونهای t و تحلیل عاملی با نرمافزارهای spss و Lisrel صورت گرفت. نتایج پژوهش در مرحله کیفی نشان داد که عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشبنیان، میتوانند در قالب 7 مقوله عوامل حمایتی، انگیزشی، شغلی، محیطی، آموزشی، ساختاری و زمینهای قرار بگیرند. یافتههای مرحله کمی نشان داد که در بین عوامل گرایش به کارآفرینی دانشبنیان بیشترین اثر توسط عوامل انگیزشی ایجاد گردیده و عوامل زمینهای و عوامل محیطی دارای وضعیت مطلوب، عوامل آموزشی و ساختاری دارای وضعیت متوسط و نهایتاً عوامل حمایتی، انگیزشی و شغلی دارای وضعیت نامطلوبی بودند.
This study aimed to identify the factors influencing the faculty and graduate students' knowledge-based entrepreneurship from the point of view of experts and examine the status from the viewpoint of the stakeholders. This research has a quantitative and qualitative approach. In order to collect information in a qualitative method, a semi-structured interview has been used and a quantitative method has been used to determine the status of knowledge base entrepreneurship. The statistical population of this research was the experts of Urmia University of Technology (Qualitative Approach) for the number of 19 people, as well as the professors and graduate students of Urmia University of Technology (quantitative approach) to 646 people. Quantitatively, a stratified random sampling method was used based on the Morgan table, which was selected as an approximate sample of 291 individuals, and a targeted sampling was used to select elites. For analyzing data, open and axial coding techniques were used with SPSS and Lisrel software. The results showed that 7 categories can be accommodated. Main categories included supporting factors, motivational factors, occupational factors, environmental factors, educational factors, structural factors, and underlying factors. From experts' point of view, among the factors of the entrepreneurial tendency towards knowledge creation, the most effect was created by motivational factors, and the underlying factors and environmental factors, educational factors And structure mean condition and finally, supporting, motivational and occupational factors have bad status They were based on knowledge-based entrepreneurship
خلاصه ماشینی:
com يافته هاي مرحله کمي نشان داد که در بين عوامل گرايش به کارآفريني دانش بنيان بيشترين اثر توسط عوامل انگيزشي ايجاد گرديده و عوامل زمينه اي و عوامل محيطي داراي وضعيت مطلوب ، عوامل آموزشي و ساختاري داراي وضعيت متوسط و نهايتاً عوامل حمايتي، انگيزشي و شغلي داراي وضعيت نامطلوبي بودند.
- توجه به مسئله جهانيشدن در بخش هاي گوناگون - تأکيد بر تجربه در کنار علم - توسعه و پرورش ذهن - پرورش تفکر کارآفريني- رفع باورهاي نادرست - پرورش نگرش هاي مثبت - پرورش حس آموزش وپرورش خودکارآمدي عوامل آموزشي - داشتن سرفصل دروس مناسب - آموزش مهارت هاي موردنياز - کارگاه هاي تخصصي- ارائه دروس کارآفريني - تدريس فن هاي خلاقيت و نوآوري - زمينه سازي براي مشارکت عوامل ساختاري فرهنگي - امکان و فرصت تشکيل مجمع تخصصي کارآفريني در دانشگاه - دادن مسئوليت و سمت به دانشجويان - سازمان دهي گروه هاي استارت آپ - تشکيل انجمن علمي و ايده پردازي - اقماري و چتري عمل کردن دانشجو - حالت زنجيره اي تشکيل دادن دانشجو - فعال تر شدن شوراي پژوهش - دانش بنيان کردن علوم جديدتر در دانشگاه - تشکيل گروه هاي کارآفرين - به صورت تارعنکبوتي با همديگر کارکردن - ايجاد محل هاي همفکري - تأسيس مراکز کارآفريني - تسهيل امور - فراهم کردم امکانات نرم افزاري - فراهم کردن امکانات سخت افزاري فني - بروز کردن تجهيزات دانشگاه ها - تجهيز منابع انساني به کمک آموزش هاي لازم - امکانات پژوهشي - دانش بنيان شدن خود اساتيد- شناسايي دانشجويان باانگيزه - اختصاص وقت بيشتر به دانشجويان فردي عوامل زمينه اي - احساس نياز به ارتقا توانمندي - حضور کارآفرينان در محيط هايي با استاندارد بين المللي سازماني - ارتقاي انتقال دانش و فناوري از مراکز تحقيقاتي به بخش خصوصي - توجه بيشتر دانشگاه به اساتيد برجسته - توجه بيشتر دانشگاه به تحقيقات بنيادين - بهره گيري از تحقيقات بنيادين - حاکم کردن تفکر نوآوري، ابداع و خلاقيت - جذب دانشجويان مستعد - آگاه سازي - اطلاع رساني مطابق با جدول ٢ پس از کدگذاري باز، محوري و انتخابي و دسته بندي نتايج در قالب جدول فوق ٨٩ مفهوم اوليه ، ٩ مقوله فرعي و ٧ مقوله اصلي به عنوان عوامل مؤثر در کارآفريني دانش بنيان شناسايي گرديده و ابزار پژوهش به صورت زير تنظيم گرديد.