چکیده:
هدف: محیطهای آموزشی بهعنوان مهمترین فضاهای تأمینکننده نیروی کیفی جامعه، دارای نقش بسزایی در تعامل با انسان از دو منظر فیزیکی و روانی میباشند. لذا حداقل کاری که میتوان در این شرایط برای تأمین بهداشت جسمی و روحی کودکان و نوجوانان انجام داد، ایجاد فضاهایی شادیبخش در مدرسه میباشد. میتوان اذعان داشت رشد و تکامل همهجانبهی یک دانشآموز با توجه به مدتزمان تحصیل وی، در ابعاد جسمانی، شناختی، عاطفی، اخلاقی و معنوی بهواسطهی نشاط و شادابی در مدرسه فراهم میآید. چنانچه یکی از این موارد دچار صدمه شود، یا مورد غفلت قرار گیرد، دانشآموز به تواناییها و شایستگیهای کامل دست نخواهد یافت.روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر ضمن مرور ادبیات موضوع و ضرورت شادابی سازی محیط مدارس، به روش کتابخانهای و میدانی و تحلیل محتوا، به مطالعه در حوزه روانشناسی، شادابی و نیازهای جسمی- روانی دانشآموزان پرداخته است.یافتهها: عدم کارایی فضای آموزشی و عملکردهای مدیریتی نامناسب در ایجاد شادی و نشاط در دانشآموزان جهت یادگیری بهتر موجب شده که این پژوهش به طراحی فضای آموزشی با بهرهگیری از راهکارهای اساسی در حوزه مدیریت و المانهای طراحی سازگار در مدرسه بپردازد.اصالت/ ارزش افزوده علمی: این پژوهش درصدد است ضمن معرفی اجزای اصلی تشکیلدهندهی فضای بازو بسته مدارس و با تجزیهوتحلیل نمونههای مدارس سنتی و مدرن ایران و کشورهای خارجی، به الگوهای مشترکی که موجب شادابی و نشاط دانشآموزان میگردد، نائل آید و بهصورت معیارهای طراحی بیان نماید.
Purpose: Educational environments as the most important supplier spaces of the society qualitative power, play an important role in interaction with human of mental and psychological perspectives. Therefore, the least attempt can be done in the situation to supply kids 'physical and spirited hygiene is to create some joyful spaces in the schools. We can acknowledge every student’s comprehensive growth and evolution in order to his education time duration, is provided in physical, cognitive, emotional, ethical and moral dimensions by cheerfulness and happiness at school. If one of these points get damaged or forgotten, the student dose not achieve the perfect ability and competence.Methodology: Current research in addition to literature review and school environment refreshing necessity, by the library and field study and content analysis methods, addresses to study in the field of psychology, happiness and students 'physical and psychological needs.Findings: Inefficiency of educational spaces and inappropriate management functions in happiness and cheerfulness creation among the students in order to better learning caused that this research addresses to design of educational space with utilizing principal approaches in management and compatible designing elements in schools.Originality/Value: This research is seeking to reach to common patterns which causes students happiness by introducing schools’ open and closed spaces components with Iran and a broad's traditional and modern school samples analyzing and express them as design criterion.