چکیده:
کارآفرینی دیجیتال بعنوان پدیده نوظهور قادر است تا فرصتهای متعددی را برای فعالیت کارآفرینی از طریق دیجیتالی شدن فراهم کند. شیوع کووید-19 ضرورت توسعه این نوع کارآفرینی را تسریع نموده است. هدف این پژوهش، مدلسازی و پیکرهبندی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانش بنیان کوچک و متوسط، از طریق سطحبندی و تعیین میزان شدت تعاملات آنهاست. روش تحقیق پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات آمیخته- اکتشافی است. این پژوهش دارای دوبخش کیفی برای شناسایی وسطح بندی عوامل موثر در توسعه کارآفرینی دیجیتال و یک بخش کمّی برای اندازهگیری تعاملات عوامل است. در بخش کیفی، ابتدا از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان برای شناسایی عوامل اثرگذاردر توسعه کارآفرینی دیجیتال و در مرحله بعد، برای تعیین سطوح عوامل از مدلسازی اختاری-تفسیری استفاده شد. در بخش کمّی نیز از روش دیمتل استفاده شده، به این منظور پرسشنامه دیمتل در اختیار 12 نفر از خبرگان قرارگرفت و با استفاده از مدلسازی دیمتل میزان تاثیر عوامل محاسبه شد. نتایج تحقیق 7 عامل اثربخش را در توسعه کارآفرینی دیجیتال نشان میدهد، این عوامل در سه دسته زمینهای، ساختاری و محتوایی طبقهبندی میشوند. عوامل بعد ساختاری با بیشترین تاثیرپذیری و عوامل بعد زمینهای با بیشترین تاثیرگذاری، نقش مهمی را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانش بنیان کوچک و متوسط دارا هستند.
Digital entrepreneurship is new way of doing business that paves the way for the economic development of developing countries.The prevalence of COVID-19 has accelerated the need to develop this type of entrepreneurship.The purpose of this research is to model and configuration the factors affecting the development of digital entrepreneurship in small and medium knowledge-based companies, through the leveling and determining the extent of their interactions. The research method of this study is applicational in objective and from the point of view of data collection is mixed-exploratory. This research has two qualitative sections to identify and level the factors affecting the development of digital entrepreneurship and a quantitative section to measure the interactions of them.The qualitative section semi-structured interview with 17 experts has been used to identify the factors influencing the development of digital entrepreneurship and in the next step, Interpretive Structural Modeling (ISM) was used to determine the levels of factors. In the quantitative part, the DEMATEL method has been used. For this purpose, DEMATEL questionnaire was provided to 12 experts and the effect of factors was calculated by using DEMATEL.The results of the research show that 7 important factors affecting the development of digital entrepreneurship are classified in three levels of ground factors, construction and content factors. Structural factors with the most impressionability and the contextual factors with the most impact have an important role in the development of digital entrepreneurship in SME knowledge-based companies
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش ، مدلسازی و پیکره بندی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکت های دانش بنیان کوچک و متوسط ، از طریق سطح بندی و تعیین میزان شدت تعاملات آنهاست .
کاملیان و همکاران (٢٠١٦) در مقالـه ای، عوامـل توسـعه کـارآفرینی دیجیتـال را دو بعد ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار داده و اولویت بنـدی کردنـد امـا چـارچوب سـامان یافته برای این عوامل طراحی نشده و نقش عوامل زمینه ای نادیده گرفتـه شـده اسـت .
بنابراین پرسـش اصـلی تحقیـق بــه ایــن شــرح اســت : مولفــه هــای توسـعه کـارآفرینی دیجیتـال چیسـت و مدلسـازی و پیکـره بنــدی عوامــل اثرگــذار بــر آن ، از طریـق سطح بندی و میزان شدت تعاملات آن بر هم ، چگونه صورت میگیرد؟ روش شناسی با توجه به پرسش اصلی پژوهش حاضر، روش تحقیق از لحاظ هدف ، کـاربردی و از منظـر گردآوری اطلاعات ، از نوع آمیخته - اکتشافی است درایـن تحقیــق بـه ترتیـب از ســه بخــش روش تحلیـل کیفـی، مـدلسـازی سـاختاری- تفسـیری و تحلیـل کمّـی بـه منظـور انـدازه گیـری میزان تاثیر روابط به شکل زیر استفاده شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) بـراین اســاس در گـام نخســت پــژوهش بـا رویکــردی کیفـی و بــا بــه کـارگیری نــرم افــزار مکــس کیــودا١، عوامــل مــؤثر در توســعه کــارآفرینی دیجیتــال بــا تحلیــل کیفــی ١٧ مصــاحبه نیمه ساختاریافته اکتشافی پیرامون موضوع شناسایی شـدند.
(2018),” Digital " entrepreneurship: A research agenda on new business models for the twenty-first century", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 21(01).