چکیده:
حاکم اسلامی بالاترین مقام در حکومت اسلامی است که کسی بر او ریاست تدارد. ازنظر شیخ
اشراق و ملاصدرا حاکم اسلامی, خلیفه خدا روی زمین است و ازآنجاکه بر اساس عنایت الهی,
زمین هیچگاه از خلیفه خدا خالی نیست. تکوینا فرد شایسته برای حکومت در هر زمانی وجود
دارد. بررسی دیدگاه شیخ اشراق نشان داد ایشان حاکم اسلامی را فرد واحدی میداند که در
مصدااق حداکثری نبی است و در سه قوه ناطقه, متخیله و حساسه به کمال رسیده است. در
مصداق حداقلی نیز فردی درنهایت ذوق و تاله است و ویژگی قوت بحث در اوء سبب اولویت او در
ریاست میباشد. ملاصدرا در وحدت فردی حاکم و مصداق حداکثری او و نیز ویژزگیهای نبی,
دیدگاه شیخ اشراق را داشت. ولی پس از معرفی امام بهعنوان مصداق حاکم پس از نبی, در
مصداق حداقلی, عالم به ظاهر و باطن را مستحق حکومت عنوان کرد گرچه عنصر کشف و علم
به باطن را ویژگی محوری او برشمرد.
A Muslim ruler has the highest position in an Islamic government over him
nobody rules. A Muslim ruler, Shaikh Ishraq and Mulla Sadra argue, is the
vicegerent of Allah on the earth. Since divine providence demands that the His
vicegerent be present on the earth at all times, factually, there must be qualified
people to rule over the earth each at every time. A close look into Shaikh Ishraq’s
view suggests that an Islamic ruler in the majority of cases ought to be a prophet and
must be perfect in his three faculties of rationality, imagination and sensation. In the
minority cases, he says, the ruler can be a person in the highest taste of divinity and
his unique gift in intellect makes him superior to rule. Mulla Sadra follows Shaikh
Ishraq in that the ruler ought to be one individual person in his qualifications in the
majority of cases and in the qualifications of a prophet. Nonetheless, since he
introduced Imam as the qualified ruler after the prophet, in the minority of cases,
Mulla Sadra holds, due to his knowledge of things the seen and the unseen, Imam
deserve to be the ruler. He considers Imam’s knowledge of the unseen as the central
qualification, though.