چکیده:
مبنای این تحقیق بررسی تأثیر یادگیری ترکیبی[1]یا تلفیقی بر میزان یادگیری دستور زبان و واژههای فارسیآموزان سطح متوسط است. هدف از یادگیری ترکیبی یا همان بهرهگیری از مواد آزمایشی گوناگون درهمآمیختن مناسب مواد آموزشی معمولی و سنتی کلاسهای حضوری با فناوری نوین است. جامعهی آماری این تحقیق زبانآموزان خارجی حاضر در ایران است که به یادگیری زبان فارسی مشغولاند. شرکتکنندگان در این پژوهش 60 زبانآموز خارجی سطح متوسط بودند که در مؤسسات ایرانی واقع در شهر تهران زبان فارسی میخواندند. آنها بهصورت تصادفی به دو گروه سیتایی شامل گروه گواه (گروه از راه دور) و گروه آزمایشی (گروه تلفیقی) تقسیم شدند. نمونهگیری بهصورت غیرتصادفی انجام گرفت. در این تحقیق، از طرحی نیمهآزمایشی پیروی شد و همسانسازی شرکتکنندگان آن بهلحاظ مهارت زبانی، دستور زبان و دانش زبانی پیش از بررسی انجام شد. بعد از اجرای روند، پسآزمون دستور زبان و واژه به شرکتکنندگان داده شد. یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که محیط یادگیری تلفیقی تأثیر چشمگیری بر گسترش دانش دستوری و لغوی زبانآموزان دارد. نتایچ تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) نشان داد که زبانآموزان گروه تلفیقی نسبتبه گروه از راه دور در آزمونهای دانش واژهها و دستور زبان بهمراتب عملکرد بهتری داشتند. نتایج این تحقیق میتواند برای محققان، معلمان و زبانشناسان مفید باشد. [1]. blended
The purpose of this research was to study the effects of blended learning on intermediate PFL learners’ Persian grammar and vocabulary knowledge. Blended learning or utilizing of blended or mixed traditional curriculum materials by means of modern technology. The statistical population of the research were all PFL (Persian as a Foreign Language) learners in Iran who were involved in Persian learning. In This research, 60 intermediate PFL learners studying Persian in different institutes in Tehran participated. They were randomly divided into two groups namely control group (= 30 learners) and experimental or distant group (30 learners). It was based on non-random sampling due to the impossibility of total randomization. Prior to the experiment, based on a quasi-experimental approach, the participants were homogenized in terms of grammar and vocabulary. After the experiment, a posttest including grammar and vocabulary was administered to the same population. The outcome of the research illustrated that the blended learning setting has an outstanding effect on the learners’ knowledge of grammar and vocabulary. The results of the MANOVA test indicated that the blended or experimental group had a better performance in grammar and vocabulary as compared to the control or distant group. The results could be beneficial to researchers, teachers, and linguists.
خلاصه ماشینی:
یادگیری ترکیبی بسیار از آموزشهای الکترونیکی صرف کارآمدتر است که با کمترین هزینه بیشترین اثرگذاری را در یادگیری دارد (Doig & Hogg, 201 > محیط ترکیبی را میتوان برای ارتقای آموزش و یادگیری دستور زبان و واژهها ارائه داد؛ محیط ترکیبی شامل مزیتهایی مانند افزایش ارتباطات، مشارکت و اشتراکگذاری دانش میان دانشجویان و مدرسان است (Al-Jarf, 2004).
پژوهشهای بسیاری درخصوص تأثیر محیط آموزش ترکیبی بر مهارتهای زبانی مختلف دانشجویانی صورت گرفته است که زبان انگلیسی را بهمنزلهی زبان خارجه یاد میگیرند (برای Boers & Lindstromberg Zu Laufer الجرف 1 (2004) و کائود 2 (2007)).
بنابراین یافتههای پژوهش حاضر بیشتر برای دانشجویان زبان فارسی بهمنزلهی زبان خارجی کاربرد دارد و مدرسان و طراحان برنامههای درسی از این یافتهها استفاده خواهند کرد تا محیط بهتری برای دانشجویان ایجاد کن > تا آنجایی که نگارندگان اطلاع دارند در زبان فارسی تابهحال تحقیقی دربارهی تأثیر محیط ترکیبی آموزش زبان در یادگیری زبان فارسی انجام نگرفته است، بهخصوص اینکه تمرکز این تحقیق بر روی یادگیری دستور زبان و لغات در دانشجویان سطح متوسط زبان فارسی بهمنزلهی زبان دوم است که موضوعی جدید است و تابهحال به این جنبهی اساسی از زبان فارسی توجه شایانی نشده > این پژوهش تلاشی بود در جهت پاسخ به سوالات > 1.
بنابراین، این محیط به پیدایش ذهنیتی منجر میشود که نهفقط به یادگیری خود که بر یادگیری اعضای گروه نیز متمرکز Ching Harahap Arreerard & Sanrach Slavin Jacobs یادگیری مشارکتی همواره وجود داشته و انتقادهای مثبت و منفی زیادی هم به آن شده است (Slavin, 1995).
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش تلفیقی بر یادگیری واژه و دستور زبان در زبانآموزان غیرایرانی انجام شده است.