چکیده:
Classroom management and immediacy have always been the interesting topics
for the researchers throughout the time. However, barely has any study been
done on both of teacher/learner points of view. This study is a survey type
research, investigating the relationship between teachers' classroom management
and verbal and nonverbal immediacy as perceived by their students. The sample
contained 20 teachers and 244 students taught by these 20 teachers from three
English language institutes in Tabriz. The instruments for the measurement of
classroom management was Teacher Classroom Management Self-Reflection
Inventory called "The Incredible Years" designed by Webster-Stratton (2012),
and the questionnaire for measuring verbal and nonverbal immediacy was
designed by Gorham (1988). The Wilcoxon test and spearman correlation
revealed that although there was a relationship between verbal teacher
immediacy (VTI) and classroom management (CM), but there was no
relationship between CM and nonverbal teacher immediacy (NVTI). Further
data analysis showed that teachers VTI was higher than NVTI. The basic tool for
interacting with students is the behavioral cues, so some pedagogical
implications were provided for the improvement of NVTI of teachers like
including it in teacher training courses (TTC). Finally, some suggestions for
further studies are stated for other researchers to conduct more comprehensible
studies
همواره در طول زمان مهارت مدیریت کلاس و فوریت های کلامی مورد توجه محققان قرار گرفته است.هرچند تعداد تقریبا هیچ تحقیقی نظر هر دو طرف معلم و زبان اموز را در نظر نگرفته است. این پایان نامه یک تحقیق نظرسنجی است که مهارت مدیریت کلاس و فوریت های کلامی معلمان را از دیدگاه دانش اموزان بررسی میکند. جامعه ی اماری شامل 20 معلم و 244 زبان اموز که توسط همان معلم اموزش دیده اند، است. ابزار نظرسنجی برای مهارت مدیریت کلاس پرسشنامه ی وبستر اسرتن (2012) با همین عنوان بود. ابزار نظرسنجی برای فوریت های کلامی لفظی و عملی، پرسشنامه ی طراحی شده توسط گرهم(1988) بود. حاصل انالیز های مربوط اماری نشان داد که هرچند بین فوریت کلامی لفظی و مهارت مدیریت کلاس معلمان ارتباطی وجود دارد، اما، ارتباطی بین مهارت مدیریت کلاس و فوریت کلامی عملی ان ها ارتباطی موجود نیست. تحقیقات اماری بیشتر نشان داد که فوریت کلامی لفظی معلمان از فوریت کلامی عملی ان ها بیشتر است. از انجایی که اصلی ترین مشخصه برای ارتباط با زبان اموزان اشاره های رفتاری است، پس برای بهبود فوریت های کلامی عملی ان ها برخی ملزومات اموزشی و پرورشی، همانند دوره های تربیتی معلملن، تهیه شده است. و در اخر، برخی پیشنهادات برای تحقیقات اینده ی محققان برای به وجود امدن تحقیقات قابل درک تر فراهم شده است.