چکیده:
This study was designed to explore the role of gender, parental raring behavior, friendship quality and shyness in the feeling of loneliness during adolescence through the ecological model of human development and the contextual-developmental perspective. 211 adolescents’ students (133 females, 78 males) from five high schools in Tehran (Iran) participated in correlational research design (a non-experimental study) and completed the self-report scales including: Loneliness Scale, Short EMBU, Revised Cheek–Buss Shyness Scale, and Friendship–Unfriendship Attachment Inventory (SACRAL). The results showed that parenting behavior, shyness, and friendship quality were correlated with loneliness. Moreover, the findings indicated that the low level of friendship quality and high level of parenting behavior in both rejection and over-controlling had a positive correlation with the high level of loneliness in adolescents. In addition, the result showed that male adolescents feel lonelier than female adolescents. The results obtained from the current study provide a number of implications, which can be beneficial in proposing intervention efforts directed toward promoting ideal development and growth during teenage years.
این مطالعه با هدف بررسی نقش جنسیت، رفتارهای فرزندپروری والدین، کیفیت دوستی و کمرویی در احساس تنهایی دوره نوجوانی از طریق مدل اکولوژیکی تحولی انسانی و چشم انداز زمینه ای -تحولی طراحی شده است. 211 دانش اموز نوجوان (133 دختر و 78 پسر) از پنج مدرسه دوره اول متوسطه شهر تهران (ایران) در طرح تحقیق همبستگی شرکت کردند و مقیاس های خود گزارشی از جمله: مقیاس تنهایی ، مقیاس کوتاه EMBU ، مقیاس بازنگری شده احساس کمرویی و پرسشنامه کیفیت دوستی (SACRAL را تکمیل کردند نتایج نشان داد که رفتار فرزندپروری والدین ،احساس کمرویی و کیفیت دوستی با تنهایی ارتباط دارد. علاوه بر این ، یافته ها نشان داد که سطح پایین کیفیت دوستی و سطح بالای رفتارفرزندپروری والدین به صورت طرد و کنترل بیش از حد، با سطح بالای تنهایی در نوجوانان ارتباط مثبت دارد. علاوه بر این ، نتایج نشان داد که نوجوانان پسر نسبت به نوجوانان دختر احساس تنهایی بیشتری می کنند. نتایج به دست امده از مطالعه حاضر پیامدهای مختلفی را در پی دارد که می تواند به صورت پیشنهاد اقدامات مداخله ای جهت ارتقای تحول در طی سالهای نوجوانی مفید باشد.