چکیده:
This article seeks to show the representation of gender and Muslim women in Hollywood cinema with a narrative analysis approach. Thus, using the approach of postcolonial theory in the critique of Orientalism discourse and the construction of gender in Eastern and Muslim women, and liberal feminism, Analyzes the narrative of "In the Land of Blood and Honey" (Angelina Jolie, 2011). This film is one of the most important Hollywood films that has dedicated its main narrative to the representation of a Muslim woman. The findings of this study show that the narrative of this film follows Orientalist gender stereotypes and, well, shows the contrast between the liberal and postcolonial feminist approaches. As the Eastern and Muslim woman is humiliated by both her Western sister and her community. Muslim woman in the narrative of this film; Is also the Orientalist object of American cinema; She is subjected to both sexual and gender clichés and is accused of treason against the world system and is considered worthy of death. Narrative analysis of this film can open new perspectives on postcolonial feminism.
این مقاله در پی ان است که با رویکرد تحلیل روایت، بازنمایی مسيله جنسیت و زن مسلمان را در سینمای هالیوود نشان دهد. از این رو با بهرهگیری از رویکرد نظریه پسااستعماری در نقد گفتمان شرقشناسی در حوزه معنایی برساخت جنسیت زنان شرقی و مسلمان و همچنین فمینیسم لیبرال، به تحلیل روایت فیلم «در سرزمین خون و عسل» (انجلینا جولی، 2011) میپردازد. این فیلم، یکی از مهمترین ساختههای سینمایی هالیوود است که روایت اصلی خود را به بازنمایی زن مسلمان اختصاص داده است. یافتههای این پژوهش حاکی است که روایت این فیلم از کلیشههای شرقشناسانه جنسیتی پیروی میکند و به خوبی، تقابل دو رویکرد فمینیستی لیبرال و پسااستعماری را نشان میدهد. انچنان که زن شرقی و مسلمان هم از طرف خواهر غربی و هم از طرف جامعه خویش مورد تحقیر قرار میگیرد. زن مسلمان در روایت این فیلم؛ هم ابژه کلیت شرقشناسانه سینمای امریکایی است؛ هم کلیشههای جنسی و جنسیتی بر وی تحمیل میشود و هم در برابر نظام جهانی، متهم به خیانت میگردد و شایسته مرگ دانسته میشود. تحلیل روایت این فیلم میتواند چشماندازهای جدیدی در فمنیسم پسااستعماری ایجاد کند.