چکیده:
هدف: هدف از تحقیق حاضر تعیین نقش سیاست گذاری آموزشی در تغییر آگاهی و نگرش (درک خطر) نوجوانان و جوانان در پیشگیری از اعتیاد افراد به مواد مخدر بود. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی بود و از روش تحقیق آمیخته با رویکرد اکتشافی استفاده شد. در ابتدا با استفاده از روش کیفی با 15 نفر از صاحب نظران حوزه آموزش و روان شناسی مصاحبه شد. در بخش کمی، جامعه هدف نوجوانان و جوانان بین 12 تا 35 سال مرد و زن شهرستان های منتخب استان اصفهان بود، که 384 نفر به صورت تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب و پرسش نامه تحقیق بین آن ها توزیع شد. تحلیل دادهها با استفاده تکنیک دلفی صورت گرفت. یافتهها: نتایج حاصل ازتکنیک دلفی، 8 شاخص (حساس سازی، آگاه سازی در جلسات آموزش خانواده، آموزش مربیان، شیوه های نوین آموزشی، رسانه های جمعی، پاکسازی محیط های آلوده، الگوسازی، و قوانین و مقررات) را شناسایی کرد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که توجه به راهبردهای فرهنگی در قیاس با سایر راهبردها، با تاثیرگذاری بر نگرش جامعه هدف نقش مهمی را در محدودسازی و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر ایفا می نماید.
Objective: The purpose of the present study was to determine the role of educational policy-making in changing awareness and attitude (risk perception) in adolescents and the youth in preventing substance dependence. Method: This research was applicable in terms of purpose and the research method was a mixed method with the exploratory approach. At first, 15 experts in the field of education and psychology were interviewed using a qualitative method. In the quantitative part, the target population was male and female adolescents and the youth aged 12 to 35 years old in selected cities of Isfahan province, among them 384 people were selected using multi-stage cluster random sampling and the research questionnaire was distributed among them. The data were analyzed by the Delphi technique. Results: The results of the Delphi technique identified eight indicators (sensitization, awareness in family education sessions, training of educators, new teaching methods, mass media, cleaning polluted environments, modeling, and rules and regulations). Conclusion: The results indicate that attention to cultural strategies in comparison with other strategies, by influencing the attitude of the target community, plays an important role in limiting and preventing substance dependence.
خلاصه ماشینی:
Paquette, Winn, Wilkey, Ferreria & Donegan روش جامعه ، نمونه ، و روش نمونه گیری تحقیق حاضــر که دارای جهت گیری کاربردی بود و با هدف شــناســایی ســیاســت های آموزشــی موثر بر تغییر آگاهی و نگرش نوجوانان و جوانان در پیشــگیری از اعتیاد به مواد مخدر بود، به روش طرح آمیخته اکتشـافی انجام شـد.
نتایج این مطالعه به دو قسـمت تقسیم شـد: ا- یافته های برگرفته از تکنیک دلفی که نشـان دهنده مهم ترین سـیاسـت های آموزشـی موثر بر سـیاسـت گذاری آموزشـی در تغییر آگاهی و نگرش نوجوانان و جوانان در پیشـگیری از اعتیاد افراد به مواد مخدر بود که عبارت بودند از: حســاس ســازی ، آگاه ســازی در جلســات آموزش خانواده ، آموزش مربیان ، شـیوه های نوین آموزشـی، رسـانه های جمعی، پاکسـازی محیط های آلوده ، الگوسازی و قوانین و مقررات .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٦: مدل اندازه گیری متغیر سیاست های آموزشی بر تغییر آگاهی و نگرش در حالت معناداری در مرتبه دوم در این تحقیق مدل سـاختاری متغیرهای تحقیق یعنی سـیاسـت های آموزشـی موثر بر تغییر آگاهی و نگرش نوجوانان و جوانان (حســاس ســازی، آگاه ســازی در جلســات آموزشــی خانواده ، آموزش مربیان ، شـیوه های نوین آموزشی ، رسـانه های جمعی ، پاکسـازی محیط های آلوده ، الگوسـازی، و قوانین و مقررات ) به عنوان متغیر مسـتقل و پیشـگیری از اعتیاد به مواد مخدر به عنوان متغیر وابسته بررسی شده است .