چکیده:
سبک زندگی ایرانی و مظهر آن معماری ایرانی طی هزاران سال تکامل یافته ولی از اواخر دورة قاجار به طور بنیادین دگرگون میشود. گرچه عوامل متعددی در این دگرگونی نقش داشتند اما بیشک یکی از مهمترین عوامل فعالیت شرکت بیپی (مرئیترین جلوة حضور امپراتوری بریتانیا در ایران) در مناطق نفتخیز جنوب بود. بیپی با مشاورة شرکتهای معماری بریتانیایی مانند ویلسون ماسون، که پیشتر سابقة فعالیت در شهرهای استعماری همچون دهلی نو را داشتند، شرکتـ شهرهایی شبه استعماری در ایران پدید آورد که هیچ ارتباطی با بافت فرهنگی خود نداشتند. همچنین، این اولین تجربة معماری کویهای مسکونی مدرن و زندگی شهری با الگوی غربی در ایران بود. در این پژوهش، با بهرهگیری از راهبرد تفسیریـ تاریخی و به شیوة پژوهش اسنادی، نقش صنعت نفت و در رأس آن کمپانی بیپی، بهمنظور پاسخ به چیستی و چگونگی دگرگونی معماری و سبک زندگی ایرانی، مطالعه میشود. در این تحقیق مشخص میشود که فعالیت کمپانی بیپی در سه پرده، زمینهساز دگرگونی، ابتدا در شهرهای نفتخیز و سپس پایتخت و دیگر شهرها میشود. در پردة اول با تبعیض شدید در امکانات رفاهی کارکنان اروپایی و ایرانی، که نوعی تمنّای تغییر در میان ایرانیها ایجاد میکند. در پردة دوم، از 1303ش کمپانی اقدام به مدرنیزاسیون گستردة شهرهای نفتی میکند. در پردة سوم، معماری و شیوة زندگی مدرن در شهرهایی همچون آبادان و مسجدسلیمان در دیگر شهرها تقلید میشود؛ تقلیدی که ناشی از تبلیغات فراوان است.
Evolved over thousands of years, the Iranian lifestyle and its manifestation, namely, Iranian architecture, underwent radical transformations since the late Qajar period. Although several factors played their role in this transformation, one of the most important factors was undoubtedly the activities of BP (as the most visible manifestation of the presence of the British Empire in Iran) in the oil-rich regions of the south. Advised by British architectural firms such as Wilson Mason, formerly operating in colonial cities such as Delhi, BP created quasi-colonial cities in Iran that had nothing to do with their cultural context. It was also the first instance of modern residential architecture and urban life based on a Western model in Iran. Using the interpretive-historical strategy and documentary research method, the present research examines the role of the oil industry, and above all BP, in order to answer what and how the Iranian architecture and lifestyle changed. It shows that the activity of BP paved the way for transformation in three steps. In the first step, the welfare facilities prompted discrimination between European and Iranian employees, and with it a desire for change among Iranians. In the second step, from 1925, the company started extensive modernisation of oil cities. In the third step, the modern architecture and lifestyle of cities such as Abadan and Masjed Soleyman were imitated in other cities, which proceeded through widespread propaganda.