چکیده:
در این نوشتار نتایج بررسی انگیزههای کارآفرینان خطمشی، با رویکرد ترکیبی از راهبردهای دلفی و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، ارائه شده است. روش تحقیق از نوع توصیفیـ پیمایشی و انتخاب خبرگان به صورت نمونهگیری قضاوتی بود. بر اساس یافتههای دلفی در این پژوهش، خبرگان در مجموع 21 انگیزه را در بروز رفتارهای کارآفرینانه در عرصة خطمشیگذاری عمومی ایران مؤثر تشخیص دادند. بر مبنای نتایج فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، به ترتیب، انگیزههای معنوی و اعتقادی و ایدئولوژیک (متعالی)، انگیزههای حرفهای، و انگیزههای فردی در انگیزش کارآفرینان خطمشی در خطمشیگذاری عمومی مؤثر است. ضمن اینکه در کل سیستم «ادراک کارآفرینان خطمشی از خداوند به عنوان تنها مرجع قدرت واقعی و اهمیت وجدان» دارای بیشترین تأثیر و «پیشرفت شغلی و ارتقای رتبه و قدرت اجرایی» و «خودمهمپنداری» دارای کمترین تأثیر در انگیزش کارآفرینان خطمشی بودهاند.
In this article, the results of the examination of the policy entrepreneurs’ motivations through a combination of Delphi strategies and analytic hierarchy process are given. Research method of the study was descriptive-survey, and the selection of experts was done through judgmental sampling. Based on the Delphi findings, the participating experts deemed 21 motivations effective on the manifestation of entrepreneurial behaviors in the public policymaking arena in Iran. Moreover, according to the analytic hierarchy process results, spiritual, doctrinal, and ideological (i.e., sublime) motivations, professional motivations, and individual motivations have been effective on motivating policymaking entrepreneurs in the public policymaking arena. Furthermore, throughout the system, “the policy entrepreneurs’ perception of God as the only real source of power as well as the importance of conscience” has had the highest effect and “professional progression, promotion, and administrative power” and “excessive self-esteem” have the least effect on motivating the policy entrepreneurs.
خلاصه ماشینی:
انگیزه های کارآفرینان خط مشی در پیشینۀ پژوهش محقق / سال انگیزه های کارآفرینان خط مشی انگیزه های شخصی: ارتباط تنگاتنگ با تصمیم گیرندگان عالیرتبه ، ایفای نقش در نوآوری خط مشی، حضور مستمر در جلسات و انجمن ها (رضایت ناب ناشی از مشارکت )، لذت ناشی از هیجان زیـر 1 و زبر شدن در فرایند تغییر خط مشی، خودمهم پنداری انگیزه های حرفه ای: این دسته از انگیزه ها از نظر مینتروم به دو دستۀ کوتاه مدت و بلندمـدت تقسـیم میشوند: انگیزه های حرفه ای کوتاه مدت : وجهۀ معتبر بین همتایان و تصـمیم گیرنـدگان ، تمدیـد قراردادهـای مینتروم / ١٩٩٥ کاری یا افزایشِ احتمالِ یافتنِ موقعیت های شغلی، افزایش اعتبار در مقام خط مشـیگـذار صـالح و نوآور انگیزه های حرفه ای بلندمـدت : جلـب حمایـت تصـمیم گیرنـدگان عمـده ، تأثیرگـذاری بیشـتر بـر خط مشیها، افزایش ارتباطات و قرار گرفتن در مناصب قدرت انگیزه های اعتقادی و ایـدئولوژیک : اعتقـادات مـذهبی٢، اعتقـاد بـه عـدالت اجتمـاعی٣، اعتقـادات 4 روشنفکرمآبانه انگیزه های شخصی: مزایای اقتصادی، اعتبار و نفوذ سیاسی، ارضای خواسـته هـای شخصـی ضـمن تصویب ایده های مطلوب آنان ، احساس مؤثر بودن به دلیل عضویت در گروه کرو/ ٢٠١٠ انگیزه های حرفه ای: دسترسی به تصمیم گیرندگان ، یادگیری در حوزة مربوطه ، دسترسی به اطلاعات ، جلب اعتماد تصمیم گیرندگان انگیزه های اعتقادی و ایدئولوژیک انگیزه های فردی: شهرت ، موقعیت ، استقلال عمل ، احساس رضایت کارآفرینان خط مشی که ناشی از اعتباری است که در یک موفقیت سیاسی کسب میکنند، ثبات موقعیتی کارآفرینان خط مشی اندرسون / ٢٠١٣ ٥، انگیزه های متعالی: مبارزة کارآفرینان خط مشی برای ترفیع فهم خاص خودشان از خیـر اجتمـاعی تلاش صادقانه برای ایجاد جهانی بهتر برای زندگی انگیزه های شخصی: انگیزش درونی کارآفرینان خط مشی برگرفته از نظام ارزشی آنان با مؤلفه هـایی فلشر/ ٢٠١٥ نظیر اهمیت دادن به مشارکت مدنی، مردم سالاری، عدالت ، برابری، و تنوع دیدگاه هاست .