چکیده:
ایران در طول تاریخ، کشور و ملتی با اقوام و مذاهب بوده است. این تنوع به مدیریت و سیاستگذاری متناسب در فضای جغرافیایی نیازمند است. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر ارائه مدل سیاستگذاری قومی در جمهوری اسلامی ایران با رویکرد گراندد تئوری است. روش پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش اجرا کیفی از نوع گراندد تئوری بود. جامعه پژوهش حاضر شامل خبرگان و صاحبنظران حوزه سیاستگذاری قومی بودند. نمونه پژوهش با توجه به اشباع نظری دادهها در پژوهش کیفی مشخص شد و بر این اساس تعداد مصاحبهها با 15 نفر به اتمام رسید. روش نمونهگیری، روش هدفمند بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و تجزیهوتحلیل دادهها در قالب کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مدل مناسب سیاستگذاری قومی در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شش مقوله است: 1. مقولههای علی (فرهنگی، سیاسی- امنیتی)؛ 2. شرایط مداخلهگر (مثبت و منفی)؛ 3. بسترها؛ 4. محوری؛ 5. راهبردها (فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی) و 6. پیامدها (اقتصادی- فرهنگی، سیاسی- امنیتی). براساس مقولههای ششگانه روش دادهبنیاد در نهایت چهار مؤلفه اصلی هویت ملی، هویت دینی، شهروندمحوری و عدالتمحوری بهعنوان مهمترین مؤلفهها شناسایی شدند. با ترکیب چهار مؤلفه فوق؛ الگوی «تکثرگرایی ایرانی_اسلامی» بهعنوان الگوی مطلوب سیاستگذاری قومی در جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.
Iran has been a country and a nation with different ethnicities, religions and languages throughout its history. This ethnic diversity requires appropriate management and policy in the geographical area. Accordingly, the purpose of this study was to present an ethnic policy model in the Islamic Republic of Iran with a grounded theory approach. The method of the present study was applied in terms of purpose and grounded theory in terms of qualitative implementation method. The present study population included experts and experts in the field of ethnic policy. The sample of the research was determined according to the theoretical saturation of the data in the qualitative research, and based on this, the number of interviews was completed with 15 people. The sampling method was purposive. The data collection tool in this study was a semi-structured interview and data analysis was performed in the form of open, axial and selective coding. The results showed that the appropriate model of ethnic policy in the Islamic Republic of Iran is based on 6 categories: 1. Causal categories (cultural, political-security); 2. Interfering conditions; 3. Beds; 4. Axis, 5. Strategies (cultural, economic, political and security) and 6. Consequences (economic-cultural, political-security). based on the 6 categories of the foundation method, finally the four main components of national identity, religious identity, citizen-centered and justice-oriented were identified as the most important components. By combining the above 4 components; The model of "Iranian-Islamic pluralism" was introduced as a desirable model of ethnic policy in the Islamic Republic of Iran.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس اگر بخواهیم به برخی از رئوس توصیههای سیاستی در حوزه اقوام در جمهوری اسلامی ایران اشاره کنیم عبارتاند از: ضرورت مشارکت اقوام در قدرت سیاسی، توزیع عادلانه منابع و امکانات در مناطق قومی، عمران و توسعه زیرساختها در مناطق قومی به موازات مناطق مرکزی کشور، ایجاد رونق اقتصادی-تجاری در بازارهای مرزی کشور، تعریف و نهادینه کردن نسبتی معنادار و انسجامبخش میان هویت ملی و هویت قومی با استفاده از ابزار رسانه و محتواهای آموزشی دانشگاهها و آموزش و پرورش و تلاش مضاعف برای حفظ ثبات و امنیت در مناطق قومی کشور.
درنهایت پاسخ سؤالات فرعی با توجه به مقولات شش گانه فوق و مدل مطلوب سیاستگذاری قومی در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مؤلفههای اصلی استخراجشده از مصاحبهها که در این پژوهش بهعنوان مقوله هسته نهایی مطرح هستند ارائه شده است.
درنهایت پاسخ سؤالات فرعی با توجه به مقولات ششگانه فوق و الگوی مطلوب سیاستگذاری قومی در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مؤلفههای اصلی استخراجشده از مصاحبهها که در این پژوهش بهعنوان مقوله هسته نهایی مطرح هستند ارائه خواهد شد.
بهطورکلی مدل ارائهشده در این پژوهش تلاش میکند تا با جامعنگری و توجه به همه مؤلفههای مهم در سیاستگذاری قومی در جمهوری اسلامی ایران و با کاستن از زمینههای واگرایی قومی موجب تقویت هویت ملی_دینی شود.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} Inquiring the Attitudes of English Language Education Specialists about Integrating Islamic-Iranian Identity in Iranian ELT Program: A Qualitative Survey Hossein davari 1 E-mail: h.