چکیده:
اطلاعاتی از آموزش معماری در جهان سنت بر اساس آموزش فتوتنامه بنایان و دیگر فتوتنامهها موجود است. فهم فتوتنامهها، کشف تعامل بین معماران در شهرها، ارزشهای اخلاقی حاکم بین آنها و روشهای آموزش دغدغه و ضرورت اصلی تحقیق است. مطالعه با هدف اصلی شناخت و تحلیل فتوتنامههای مرتبط با معماری و یافت راهکارها و روشهایی جهت ارتقاء مهارتآموزی و اخلاق حرفهای معماران است. روشتحقیق تاریخیتفسیری، با بررسی اسناد و مدارک موجود ابتدا سعی در شناخت آموزش سنتی مهارت معماری و سپس با نگاه انتقادی و تحلیلی روش آموزش، سیر تاریخی و ارزشهای آموزشی بیان میشود. برای شناسایی بهتر موضوع، اسناد، کتابها و نشریات بیشتر مورد اهمیت بود. در سازماندهی اطلاعات از ذهنیت وگردآوری بر مبنای عنوان و زمان استفاده شده است. در مهارتآموزی معماران در جهان سنت مباحث فکری و نظری در کنار آموزش عملی به شاگردان انتقال و اخلاق حرفهای به آنها آموخته میشد. میتوان مفاهیمی برای ارتقاء آموزش فن و مهارت معماری امروز و ورود به حرفه ساخت بناها فرا گرفت؛ شامل همکاری دانشجو با یک استاد در چند ترم متوالی، کم بودن تعداد دانشجو برای استاد، اضافه شدن فعالیتهای عملی و کارآموزی، استعدادیابی دانشجویان برای ادامه تحصیل و ورود به بازارکار است.
Architectural Education in the traditional world relies on educating the Fotowwat-name of the builders and other existing Fotowwat-name. Understanding Fotowwat-name, discovering the interaction between architects in cities, the ethics values that govern them and teaching methods are the main concern and necessity of research. The goal of this study is to identify and analyze Fotowwat-name and traditional training of architectural skills and to find solutions and methods of teaching architectural skills. The research method is Historical-critical, using existing documents, and seeks to identify the traditional architectural skills education. A better explore of the subject using the most important documents, books, and publications was the principal goal. The information gathered is based on title and time and organized based on the mindset. In the traditional world architecture educations, intellectual and theoretical topics have transferred to the student along with practical training, and professional ethics has been taught to them. To improve nowadays architecture education, technical skills, and entering the construction profession, new concepts can be borrowed from traditions. Including student cooperation with a professor for several consecutive semesters, assigning a limited number of students for each professor, adding practical activities, Aptitude search in students to continue their education, and enter the job market.