چکیده:
امروزه، شهرداری نهادی است که تأثیر عمدهای بر کیفیت زندگی شهروندان دارد. از اینرو رضایتمندی شهروندان یکی از مهمترین معیارهای سنجش عملکرد شهرداری است. در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از نظر شهروندان، میزان رضایت آنان از عملکرد شهرداری ایلام در حوزههای گوناگون سنجیده شود. روش پژوهش در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و از پرسشنامه برای کسب نظر شهروندان استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه ساکنان شهر ایلام تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده و اطلاعات مورد نیاز از سطح نواحی شهر ایلام به دست آمده است. همچنین جهت سنجش دادهها نرم افزار SPSS به کار گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری ایلام در سطح مطلوبی قرار ندارد. از طرف دیگر، میزان رضایتمندی شهروندان در نواحی مختلف شهر دارای تفاوت معناداری است. به صورتی که ناحیه 1-1 بیشترین و ناحیه 2-2 کمترین میزان رضایتمندی شهروندان را به خود اختصاص داده است.
Todays, municipality is an institution that has a major impact on the quality of life of citizens. Therefore, citizens' satisfaction is one of the most important criteria for measuring municipal performance. therefore, in this research, tried to measure the level of citizens' satisfaction about performance of Ilam Municipality in various areas by using the opinion of citizens. The research method in this research is descriptive-analytical and a questionnaire has been used to obtain citizens' opinions. The statistical population includes all residents of Ilam. The sample size was calculated using the Cochran's formula and the required information was obtained from the regions of city of Ilam. SPSS software is used to analyze the data. The results show that the level of citizens' satisfaction with the performance of Ilam Municipality is not at the desired level. On the other hand, the level of citizens' satisfaction in different parts of the city were significantly difference. District 1-1 has the highest and District 2-2 has the lowest level of citizens' satisfaction.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از نظر شهروندان ، میزان رضایت آنان از عملکرد شهرداری ایلام در حوزه های گوناگون سنجیده شود.
نتایج پژوهش آنها نشان میدهد که میزان رضایتمندی شهروندان در سطح متوسط به پایین قرار دارد و عواملی همچون رضایت اجتماعی، آگاهی اجتماعی، مشارکت شهروندی، سن و وضعیت اجتماعی و اقتصادی بر میزان رضایمتندی افراد تأثیرگذار بوده است .
در این پژوهش میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در سطح نواحی چهارده گانه شهر ایلام مورد ارزیابی قرار گرفته است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١: مقیاس اندازه گیری طیف هفت تایی شاخص های پژوهش شاخص های اصلی این پژوهش جهت ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری مبتنی بر مبانی پذیرفته شده در خصوص اهداف مدیریت شهری و وظایف شهرداریها ، مصرحه در قانون مصوب شهرداریها میباشد.
جدول ١: شاخص های رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) اجتماعی - منطقه ، رسیدگی به شکایات مردم از شهرداری، مشارکت دادن مردم در تصمیم گیریهای مربوط به شهر، تکریم ارباب رجوع ، فرهنگی انتشار عملکرد و صورت درآمد و هزینه های شهرداری جهت اطلاع عموم محدوده مورد مطالعه شهر ایلام مرکز استان ایلام از نظر موقع جغرافیایی در ٤٦ درجه و ٢٦ دقیقه طول شرقی و ٣٢ درجه و ٣٨ دقیقه عرض شمالی واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در غرب و جنوب غربی کشور قرار دارد.
جدول ٢: میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در نواحی شهری ایلام (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس نتایج پژوهش ، در حوزه عمران شهری بالاترین میزان رضایت در شاخص نام گذاری معابر و نصب لوحه نام آنها با امتیاز ٣/٩٥ مشاهده میشود.