چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش منابع اقتدار مدیریت کلاس در پیش بینی سبکهای تدریس معلمان بود. جامعه ی آماری پژوهش، کلیه ی معلمان شاغل به تدریس در دو شهرستان پاوه و جوانرود به تعداد ۸۰۰ نفر بود، که به کمک جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 300 نفر (210 مرد، 90 زن) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش تحقیق از نظر هدف توصیفی و اجرای آن از نوع همبستگی بود. دادهها به کمک دو پرسشنامه ی منابع اقتدار سبکهای مدیریت کلاس درس فرنچ و راون، (1960) و پرسشنامه سبکهای تدریس پراشینگ (2002) جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی شامل آزمون تحلیل واریانس تک متغیری و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بین منابع اقتدار مدیریت کلاس با سبکهای تدریس معلمان رابطه (05/0≥P، 01/0≥P) وجود دارد. یافتهها حاکی از آن بود که تعدادی از سبکهای منابع اقتدار مدیریت کلاس درس توانایی پیش بینی سبکهای تدریس را دارند. این نتایج نشان داد که سبکهای مدیریت علمی، تشویقی، تنبیهی و مرجع بیشترین نقش را در پیش بینی سبکهای تدریس معلمان دارند.
The aim of the present study was to investigate the role of sources of classroom management authority in predicting the teaching styles of teachers. The statistical population of the study was all teachers working in Paveh and Javanrood counties it was 800 people using krejcie and morgan sample size table, from which 300 people (210 men, 90 women) were selected by stratified random sampling. The research method was descriptive and correlational. Data were collected using two questionnaires of researcher-made classroom management styles (based on French and Raven theory, 1960) and Prashing teaching style (2002). In order to analyze the data, descriptive statistics and inferential statistics methods including univariate analysis of variance and stepwise regression were used. The results of the study showed that there is a relationship between the sources of classroom management authority and teachers' teaching styles (P≥0.05,P≥0.01). Findings indicated that a number of resource styles of classroom management authority have the ability to predict teaching styles. These results showed that scientific, encouragement, disciplinary and reference management styles have the most role in predicting teachers' teaching styles.