چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی رابطه نیازهای بنیادین روانشناختی (خودمختاری، شایستگی، ارتباط)، امید تحصیلی و هویت تحصیلی با تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه دهم متوسطه رشته های نظری انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان متوسطه پسر پایه دهم سقز بود. 197 دانش آموز به شیوه نمونه گیری خوشه ای- چند مرحله ای وارد پژوهش شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های نیازهای روانی بنیادین (BNSQ، دسی و ریان، 2000)، امید تحصیلی (AHS، سامانی و سهرابی، 2011)، هویت تحصیلی (AIS، واز و ایزاکسون، 2008) و تعلل ورزی (APS، سواری، 1390) بود. داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که تعلل ورزی با نیازهای بنیادین روان شناختی 295r=-/، امید تحصیلی 473/r=-، (01/0p)، هویت موفق 154r=-/ رابطه منفی و معناداری دارد (05/0p). همچنین شایستگی، امید تحصیلی و هویت تحصیلی موفق توانسته است به ترتیب 7/15، 3/22 و 6/6 درصد از تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی کند. نتایج نشان می دهد که توجه به وضعیت نیازهای بنیادین روان شناختی، امید تحصیلی و هویت تحصیلی دانش آموزان و سنجش آنها، می تواند تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان را کاهش دهد.
The aim of this study was to investigate the relationship between basic psychological needs (autonomy, competence, communication), academic hope, and academic identity with academic procrastination in 10th-grade high school male students in theoretical disciplines. The research method is descriptive and correlational. The statistical population of the study was all 10th-grade male high school students in Saqez. 197 students entered the study by cluster-step sampling. Data collection tools were Basic Psychological Needs Questionnaires) Deci and Ryan, 2000), Academic Hope (Samani and Sohrabi, 2011), Academic Identity (Was and Isaacson, 2008), and Academic Procrastination (Savari 2011). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression. Findings showed that procrastination has a negative and significant relationship with basic psychological needs r = -/295, academic hope r = -/473, (p <0.10), successful identity r = -/154 (p <0.50 ). Also, competency, academic hope, and successful academic identity could predict 15.7%, 22.3%, and 6.6% of academic procrastination, respectively. The results show that paying attention to the situation of basic psychological needs, academic hope, and students 'academic identity and measuring them can reduce students' academic procrastination.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني تعلل ورزي تحصيلي بر اساس نيازهاي بنيادين روانشناختي، اميد تحصيلي و هويت تحصيلي در دانش آموزان پسر پايه دهم متوسطه Predicting academic procrastination based on basic psychological needs, academic hope and academic identity in tenth grade male high school students صابر نبئي (نويسنده مسئول ) Saber Nabaei* M.
چکيده Abstract The aim of this study was to investigate the اين تحقيق با هدف بررسي رابطه نيازهاي بنيادين روانشناختي relationship between basic psychological needs (خودمختاري ، شايستگي ، ارتباط )، اميد تحصيلي و هويت تحصيلي با تعلل (autonomy, competence, communication), academic hope, and academic identity with academic ورزي تحصيلي در دانش آموزان پسر پايه دهم متوسطه رشته هاي نظري procrastination in 10th-grade high school male انجام شد.
Data collection tools were Basic Psychological Needs Questionnaires (Deci (BNSQ، دسي و ريان ، ٢٠٠٠)، اميد تحصيلي (AHS، ساماني و and Ryan, 2000), Academic Hope (Samani and سهرابي، ٢٠١١)، هويت تحصيلي (AIS، واز و ايزاکسون ، ٢٠٠٨) و تعلل Sohrabi, 2011), Academic Identity (Was and Isaacson, 2008), and Academic Procrastination (Savari 2011).
Findings ها نشان داد که تعلل ورزي با نيازهاي بنيادين روان شناختي ٢٩٥/-=r، showed that procrastination has a negative and significant relationship with basic psychological needs اميد تحصيلي ٤٧٣/-=r، (٠٠١>p)، هويت موفق ١٥٤/-=r رابطه منفي r = -/295, academic hope r = -/473, (p p).
academic identity, procrastination نيازهاي بنيادين روانشناختي، اميد تحصيلي، هويت Keywords: basic psychological needs, academic hope, تحصيلي، تعلل ورزي نوع مقاله : پژوهشي دريافت : ارديبهشت ١٤٠٠ پذيرش : خرداد ١٤٠٠ ويرايش نهايي : آذر ١٤٠٠ مقدمه از مسائل مهم در حوزه ي برنامه ريزي، آموزش و پيشرفت تحصيلي، توجه به ابعاد روان شناختي است .