Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب «در دیار صوفیان»

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : حق ، حلاج ، توحید ، انا الحق ، درخت ، ذات ، اسم ، عارف ، صفات ، فعل

خلاصه ماشینی:

"پس از دریافت مفهوم این مقدمه،باید دانست که سالک و مسیر الی الله،با ریاضات‌ شرعیه و عرفانیه و از طریق مستقیم کشف علمی و شهود معنوی و بمصداق (اتقوا الله یعلمکم‌ الله) به تزکیه و صفای باطن پرداخته،پس از عبور از مراتب تعینات و اتصال به نفوس‌ کلیه و سیر در عقول طولیه،بالطبع قطع علاقه کلیه از ما سوی الله میکند،و جنبه خلقی‌ و امکانی او با فنای تدریجی،رو بزوال و اضمحلال رفته،بطور کلی عنوان غیریت و تعینات‌ وی نابود میگردد،و در این مرتبه وجودی،از تمامی ذرات کائنات و اکوان موجودات، ندای تسبیح تهلیل شنیده،مفهوم آیه: (و ان من شیئی لا تسبیح بحمده) در نظرش مصداق‌ می‌یابد و پس از ادراک توحید علمی،بمقام توحید عیانی یا شهودی میرسد و در این مرتبه، چون در نظر او غیریت در وجود منتفی است و حجاب کثرات امکانی از برابر دیدگانش برداشته‌ شد،در سراسر هستی،جز حقیقت مطلقه احدیه را نمی‌یابد و چون در مقابل این حقیقت، خودی او نیز فانی و هلاک گردیده،ندای حق را از دهان همه کثرات و موجودات مقیده‌ می‌شنود که بمصداق کریمه: (فلما اتاها،نودی من شاطی الواد الایمن،فی البقعة المبارکه‌ من الشجره ان یا موسی،انی انا الله رب العالمین) و چون این ندای حق از محرای درختی‌ تبدیل بصدا شده،بگوش یکی از اولیاء الله-حضرت موسی-میرسد،او میداند که این‌ ندا از جانب پروردگار است نه درخت،و صدا که تبدیل شده ندا می‌باشد و انعکاس یا بازتاب‌ آنست،بوسیله درختی بگوش هوش حضرت موسی میرسد،و جای بسی تعجب است،کسانیکه‌ "اناالحق‌" حسین بن منصور را می‌شنوند و بتکفیر او می‌پردازند،آیه مرقومه را نمی‌خوانند تا از درخت نکته توحید بشنوند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.