چکیده:
هدف از این مقاله بررسی نقش سیاست های حاکمیتی درسازمان های دولتی ایران است به صورتی که در حوزه های مختلف فردی، شغلی و سازمانی منجر به پرورش وفاداری کارکنان گردد.در بخش اول به منظور ارائه الگویی جامع از روش پژوهشی کیفی فراترکیب استفاده شد. تعدادی از صاحب نظران دانشگاهی و مدیران دولتی به صورت هدفمند نمونه گیری شد و با شناسایی مقولات، مفاهیم وکدها الگوی اولیه پژوهش شکل گرفت. در بخش دوم با ارزیابی روایی محتوا و نظرهای خٌبرگان به منظور کاربردی کردن الگو در سازمان های دولتی تعداد ۲۹۲ پرسشنامه (نمونه گیری طبقه بندی) میان کارکنان ستادی استان قزوین توزیع شد. بررسی و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفت.براساس نتایج، ایجاد رابطه بین مفاهیم روان شناختی با ابعاد، مولفه ها و مقوله های شخصی، شغلی و سازمانی می تواند به سیاست گذاران در بهسازی وفاداری کارکنان نقش بالایی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
لذا پرسش هاي اصلي اين پژوهش را ميتوان به اين صورت بيان نمود: چه عواملي بر سياست گذاري مناسب بخش دولتي تاثيرگذار است ؟ چه مقوله ، مولفه و شاخص هايي سياست گذاريهاي بخش دولتي را تحت تاثير قرار ميدهند؟ رفتار سازماني مثبت حوزه اي جديد در مديريت و سازمان است .
از نقطه نظر لوتانر رفتار سازماني مثبت عبارت است از مطالعه و کاربرد توانمنديهاي مثبت روان شناختي و نقاط ضعف و قوت منابع انساني که قابل توسعه و اندازه گيري بوده و براي بهبود عملکرد کارکنان بتوان آنها را به صورت اثربخش مديريت نمود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣- الگوي وفاداري کارکنان در سازمان هاي دولتي ايران اين مدل به شيوه فراترکيب و پس از اخذ نظرهاي خبرگان دانشگاهي و سازماني به صورت مصاحبه و با پرسشنامه ساختار يافته با استناد به تحليل عامل اکتشافي در قالب ٩ دسته شامل سه عامل ورودي شرايط شخصي، شرايط شغلي و سازماني سه عامل تعديل گر حالات روان - شناختي، ابعاد کلي و فرعي فرهنگ ايراني- اسلامي و سه عامل نتايج فردي، شغلي و سازماني دسته بندي شدند.
براساس يافته ها با روش تحليل عاملي تأييدي ميتوان نتيجه گيري کرد الگوي طراحي شده مورد تاييد خبرگان بوده و براي شرايط شخصي مقوله هاي (تاب آوري؛ عزت نفس ؛ خود- کارآمدي؛ پايبندي به ارزش هاي اخلاقي) به ترتيب تاثيربالايي ازحالات روانشناسي گرفته و نقش مستقيم و مهمي در متغير فرهنگ ايراني؛ اسلامي ايفا نموده اند و به صورت غير مستقيم بر وفاداري کارکنان تاثير گذار است .