چکیده:
آزمون برازش مدل راهبردی توسعه ورزش های پایه بود. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ داده ها از نوع کمی و به لحاظ روش آنالیز داده ها از نوع توصیفی- همبستگی بود که جمع آوری داده ها به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران باشگاه ها، مربیان و ورزشکاران کلیه رده های سنی تیم های استان در ورزش های پایه برابر با 333 نفر می باشند. نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 181 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. گردآوری داده ها از پرسشنامه 63 عبارتی محقق ساخته، دارای 2 بعد (راهبردهای سازمانی و فراسازمانی) و در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت استفاده شد. بررسی روایی سازه ابزار از روایی همگرا و واگرا و بررسی پایایی ابزار از ضرایب آلفای کرونباخ و گاتمن استفاده شد. آنالیز داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. ارزیابی کلی مدل راهبردهای توسعه ورزش های پایه دارای برازش قوی و مطلوب است. میانگین رتبه ها از بین مولفه های راهبردهای سازمانی، راهبرد سخت افزاری در رتبه اول و از راهبردهای فراسازمانی، راهبرد رسانه ای رتبه اول را در توسعه ورزش های پایه دارا بود که می تواند مسئولین مربوطه را در جهت توسعه ورزش های پایه یاری کند.
The test was to fit the strategic model of basic sports development. The present study was applied research and in terms of data was quantitative and analysis method was descriptive-correlational and data collection was done in the field. The statistical population includes all club managers, coaches, and athletes of all age groups of the province's teams in basic sports equal to 333 people. Samples were randomly selected based on the Morgan table. Data collection was a 63-item researcher-made questionnaire with 2 dimensions (organizational and extra-organizational strategies) and a 5-point Likert scale. Convergence and divergence validity were used to evaluate the construct validity of the instrument and Cronbach and Gutmann alpha coefficients were used to evaluate the reliability of the instrument. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistical methods and SPSS and LISREL software. The general evaluation of the basic sports development strategies model has a strong and desirable fit. The average rankings among the components of organizational strategies, hardware strategy in the first place and among extra-organizational strategies, media strategy in the first place in the development of basic sports.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با تکيه بر مطالعات علمي ميتواند يک نماي جامع از راهبردهاي توسعه ورزش - 1- Sozen 2- Canadian Fitness and Lifestyle Institute 426 هاي پايه در نزد سياست گذاران و برنامه ريزان ورزشي به وجود آورد و با ارائه راهبردهاي عملياتي و اجراي دقيق و صحيح آن از سوي مسئولين بتوان گام هاي اساسي در مسير توسعه ورزش - هاي پايه برداشت همچنين پيش بيني ميشود، نتايج اين تحقيق الگويي مناسب براي پيشرفت و توسعه ورزش پايه در کشور باشد لذا محقق در پژوهش حاضر در جهت توسعه يافته ها در اين حوزه به دنبال آزمون برازش مدل راهبردي توسعه ورزش هاي پايه ميباشد.
ابزار جمع آوري داده ها عبارت بود از پرسشنامه ٦٣ عبارتي محقق ساخته بر اساس مباني نظري و پيشينه تحقيقات ، مدل هاي نظري موجود و نظر خبرگان براي سنجش راهبردهاي توسعه ورزش هاي پايه ميباشد که داراي ٢ بعد (راهبردهاي سازماني و راهبردهاي فرا سازماني) ميباشد که در مقياس ٥ گزينه اي ليکرت (از کاملا مخالفم نمره ١ تا کاملا موافقم 427 نمره ٥) مورد سنجش قرار ميگيرد که ابعاد و مولفه هاي ابزار تحقيق به شرح جدول ١ است : جدول ١- معرفي ابزار تحقيق (رجوع شود به تصویر صفحه) جهت تعيين روايي ابزار تحقيق ، پرسشنامه پس از تهيه به رويت و تاييد اساتيد محترم مديريت ورزشي و ساير متخصصين ورزشي رسيد (روايي صوري و محتوايي).