چکیده:
در خصوص هنر والای منوچهری و اشعار او از جانب استادان گرانمایه شادروان
دکتر عبدالحسین زرین کوب و دکتر محمّدعلی اسلامی ندوشن و سایرین مطالب
مبسوطی نوشته شده است. در این مقاله نظر استاد گرامی دکتر محمدرضا شفیعی
کدکنی راجع به این شاعر و ویژگیهای ابتکاری و انحصاری شعر او از کتاب نفیس «صور
خیال در شعر فارسی» تالیف مشارالیه نقل شده استء بدین ترتیب که پس از اشاره به
شرح احوال و آثار این استاد ارجمندء نکات ظریف و کمتر گفته شدهای را در رابطه با
دیدگاه هنری و صور خیال و تصویرسازیهای بدیع منوچهری شامل موضوعات:
۱. محور عمودی و محور افقی خیال
۲ حرکت و ایستایی در صور خیال
۳ صبغة اشرافی صور خیال
۴. ناصر طبیعت در صور خیال
۵ صور خیال در شعر منوچهری
از کتاب یاد شده نقل گردیده که خوانندة علاقهمند به مباحث شعر و اشعار
منوچهری را با موضوعات مزبور اشنا میکند.
در پایان چند بند از مسمّط عالی منوچهری در وصف خزان چاشنی سخن گردیده
است.
خلاصه ماشینی:
کليدواژگان : منوچهري دامغاني/ شفيعي کدکني/ صور خيال در شعر فارسي اشاره در خصوص اشعار منوچهري و هنر والاي او، به ويژه در تشبيهات زيبا و حيـرت آور و منحصر به فرد، استاداني چون شادروان «دکتر عبدالحسين زريـن کـوب » در کتـاب «بـا کاروان حله » و «دکتر محمد علي اسلامي ندوشن » در کتاب «از رودکي تا بهـار» و ديگـر استادان ادب پارسي در مقالات و تأليفات مربوطـه ، بـه مـوارد فـوق پرداختـه و ابتکـارات شعري وي را ستوده و نظرات انتقادي نيز بيان داشته اند که نگارنده در مقـالات خـود بـه آنها اشاره کرده ام و اکنون گفتار يکي ديگر از استادان ارجمند راجـع بـه ايـن شـاعر بلنـد پايه را نقل ميکند و اميداست براي علاقه مندان جالب توجه باشد.
(همان : ٣١٧- ٣٢٢-٣٢٥) صور خيال در شعر منوچهري استاد شفيعي کدکني در اين قسمت که موضوع اصلي مقالۀ مـا مـيباشـد، بـا کمـال بيطرفي و موشکافي از منوچهري و شعر او سخن گفته و به نکات ظريـف و بـيسـابقه اي از هنر منوچهري اشاره دارد که بسيار قابل توجه است و لازم خواهد بود که علاقـه منـدان و شيفتگان اشعار منوچهري هنگام ايراد سـخن از ايـن شـاعر فحـل و هنرآفـرين ، مـوارد مزبور به شرح زير را مورد نظر قرار داده و تبليغ و بازگو نمايند: «ازآنجا که اين دوره (قرن پنجم هجري) از شعر فارسي را بايد دورة طبيعت و تصـاوير طبيعت در شعر فارسي دانسـت ، منـوچهري بهتـرين نماينـدة ايـن دوره از نظـر تصـاوير شعري به شمار ميرود زيرا از نظر توفيق در مجموعۀ وسيعي از تصاوير گوناگون طبيعـت با رنگ ها و خصايص ويژة ديد شخصي شاعر، او توانسته است شاعر ممتاز ايـن دوره و بـر روي هم ، در حوزة تصويرهاي حسي و مادي طبيعت ، بزرگ تـرين شـاعر در طـول تـاريخ ادب فارسي به شمار آيد.