چکیده:
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سبکهای فرزند پروری در پیشبینی مشکلات رفتاری نوجوانان شهر اصفهان بود. روش پژوهش: این مطالعه که از نوع مطالعات توصیفی – تحلیلی است؛ از بین مادران دارای فرزند نوجوان مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان در بازه زمانی آبان تا بهمن 1398، 120 مادر به شیوه هدفمند انتخاب و به پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری بامریند (1973) و مشکلات رفتاری آخنباخ (فرم والدین) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضرایب همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که گوشهگیری/افسردگی و رفتار پرخاشگرانه با شیوه فرزندپروری سهلگیرانه و بین مشکلات اجتماعی، رفتار قانونشکنی با شیوه فرزندپروری مستبدانه رابطه منفی معناداری دارد؛ همچنین شیوه فرزندپروری سهلگیرانه توانست گوشهگیری/افسردگی (05/0=P) و رفتار پرخاشگرانه (01/0=P) را پیشبینی کند؛ شیوه فرزند پروری مستبدانه نیز مشکلات اجتماعی (01/0=P) و رفتار قانونشکنی (01/0=P) و شیوه فرزند پروری مقتدرانه رفتار پرخاشگرانه (05/0=P) را پیشبینی کردند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که شیوههای فرزندپروری سهیلگیرانه و مستبدانه بر روی بازخورد فردی روانشناختی نوجوانان با مشکلات گوشهگیری/افسردگی، مشکلات اجتماعی، رفتار قانونشکنی و رفتار پرخاشگرانه بیشتری همراه است.
Background and Aim: The present study aimed to investigate the roles of parenting styles in predicting behavioral problems in adolescents in Isfahan. Methods: In the present descriptive-analytical study, we selected 120 mothers with adolescent children who visited counseling centers in Isfahan from November to February 2019 using purposive sampling, and they responded to Baumrind Parenting Style Inventory (1973) and the Achenbach's Child Behavior Checklist (CBCL) (parental form). We analyzed data using multiple regression and correlation coefficients. Results: The results indicated that there were significant negative relationships between isolation/depression and aggressive behavior with a permissive parenting style, and between social problems and rule-breaking behavior with an authoritarian parenting style. The permissive parenting style could predict isolation/depression (P=0.05) and aggressive behavior (P=0.01). The authoritarian parenting style also predicted social problems (P=0.01) and rule-breaking behavior (P=0.01), and the authoritative parenting style predicted aggressive behavior (P=0.05). Conclusion: The results indicated that permissive and authoritarian parenting styles led to more psychological feedback of adolescents with isolation/depression problems, social problems, rule-breaking behavior, and aggressive behavior.