چکیده:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تجربه چند فرهنگی با بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی سینا بوده است.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 96-97 با تعداد 854 نفر بودند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی و با استفاده از جدول مورگان 269 نفر انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه تجربههای چند فرهنگی ناروز و هیل (2009) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1998) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفادهشده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین تجربههای چند فرهنگی و بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، همچنین تجربه چند فرهنگی بهتنهایی 17 صدم از واریانس بهزیستی روانشناختی را تبیین میکند و با تمایل فرهنگی حدود 20 صدم از واریانس بهزیستی روانشناختی را تبیین میکند.
نتیجهگیری: در گام اول تجربه چند فرهنگی وارد شده است و ضریب معنادار و مثبت (418/0) دارد و در دومین گام تمایل چند فرهنگی وارد معادله شده است و ضریب نیز معنیدار و مثبت (196/0) است.
Introduction: The purpose of this study was to prediction of students psychological well-being based on multicultural experiences among students of Ph.D. University of Bu Ali Sina, To achieve this goal, was used a descriptive correlational study.
Methods: The statistical population of this study is the Ph.D. students of Bu Ali Sina University in the academic year of 96-97 With 854 people what using a stratified sampling method, 269 people were selected using Morgan's table. Information Collection Tool was Narvaez and Hill multicultural experiences questionnaire of (2009) and Ryff psychological well-being questionnaire (1998). For data analysis, Pearson correlation and stepwise regression methods have been used.
Results: The results of this study showed that there is a positive and significant relationship between multicultural experiences. Also, multicultural experience alone Explain the 17 hundredth of the variance of psychological well-being and with Multicultural desire explains the hundredth of the variance of psychological well-being.
Conclusions: In the first step Entered multicultural experience and has a meaningful and positive coefficient (0.418) and in the second step entered the multicultural desire in Equation and also has a meaningful and positive coefficient (0.196).