چکیده:
از مهمترین چالشهای کنونی مدیران تصمیمگیری و سیاستگذاری در زمینۀ تبلیغات است. حوزۀ خطمشیگذاری، با توجه به اینکه تصمیمات بیشتر خطمشیگذاران را تحت تأثیر قرار میدهد، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر ارائۀ مدلی از خطمشیگذاری تبلیغات گردشگری با تأکید بر نقش سازمانهای دولتی است. مورد مطالعۀ این پژوهش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و رویکرد پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی، از راهبرد دادهبنیاد استفاده شده است. در بخش کمّی، از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بهوسیلۀ نرمافزار Smart–PLS برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. درنهایت، خطمشیگذاری تبلیغات، در سطح کلان، براساس مفاهیم بهدستآمده در هفت بُعدِ هدفگذاری، منابع و ابزارها، عوامل اداری، بازیگران اجرای خطمشی، شرایط محیطی، شخصیت مجریان و مهارتهای مجریان دستهبندی شد. یافتههای حاصل از بخش کمّی پژوهش بهوسیلۀ آزمون GOF بهدست آمد که مدل استخراجی را تأیید میکند.
One of the most important challenges that managers face today is decision making and policy in the field of advertising. The field of policy-making is very important as it affects the decisions of most policy makers. Therefore, the purpose of this study was to provide a model of tourism advertising policy by emphasizing the role of public organizations. The subject of this research is the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of the Islamic Republic of Iran. The research approach has been mixedmethod. In the qualitative part, the grounded theory method of the foundation is used. In the quantitative part, the structural equation modeling approach using smart-PLS software has been used for data analysis. Finally, macro-level advertising policy-making was categorized based on the concepts obtained in the form of 7 dimensions of targeting, resources and tools, administrative factors, policy-making players, environmental conditions, executive personality and executive skills. Findings from the quantitative part of the research were performed by GOF test, which confirmed the extraction model.