چکیده:
توسعه دانش در اقتصادهای امروزی بهعنوان جزء جداییناپذیر برنامههای توسعه اقتصادی شناخته میشود. عرصه رقابتی اقتصاد جهانی موجب شده است که نقش دانش بیش از گذشته مورد توجه سیاستگذاران توسعه اقتصادی قرار گیرد. تجارب کشورهای پیشرو در توسعه اقتصادی، نشان میدهد که بنیانهای توسعه دانش در اقتصاد نقش اساسی در افزایش توان رقابتی در اقتصاد جهانی دارد. از اینرو شناسایی نقاط ضعف و قوت توسعه دانش در اقتصاد برای کشورها بهعنوان یک ابزار برای تصمیمگیریهای صحیح در راستای افزایش جایگاه رقابتیشان مطرح میشود. برای دستیابی به این هدف، توسعه روشهای سنجش اقتصاد دانشبنیاد از دهه 1990 مورد توجه نهادهای بینالمللی و منطقهای قرار گرفته است. مشخصه اصلی مدلهای رایج تمرکز بر مشخصات کشورهای توسعهیافته است. در این مقاله با هدف دستیابی به روش سنجش کارا برای اقتصاد دانشبنیاد در ایران، مدل پیشنهادی در قالب چهار بنیان اصلی و دوازده بُعد و چهل و سه شاخص قابلاندازهگیری با بهکارگیری روش تطبیقی و پرسشنامهای ارائه شدهاست. مدل پیشنهادی از مشخصاتی نظیر جامعیت، قابلیت اندازهگیری، کارایی، مقایسهپذیری و غیره برخوردار است. این مدل میتواند بهعنوان مدل بومی برای سنجش میزان آمادگی بنیانهای اقتصاد دانشبنیاد و توسعه این بنیانها در مقایسه با سایر کشورها برای ایران بهکار گرفته شود.
an indispensable part of economic development programs in today's economies is considered to be Knowledge development. The competitive world economy has highlighted the role of knowledge for economic development policymakers than ever before. The experiences of leading prosperous countries that have reached economic development show that knowledge development foundations play a key role in increasing competitiveness in the global economy. Therefore, identifying the strengths and weaknesses of economic knowledge development is a prerequisite tool for making the right decisions to increase national economic competitiveness. To achieve this goal, international and regional institutions have attempted to design measurement methods to assess the knowledge-based economy since the 1990s. The main feature of existing models is their exclusive focus on the specifications in developed countries. The current study, however, deals with achieving an efficient measurement method for the knowledge-based economy in Iran. The proposed model is reliant on four main bases, 12 dimensions and 43 measurable indicators using a comparative method and a questionnaire. It comprises features such as comprehensiveness, measurability, efficiency, comparability, etc. and can be used as a native model to measure the comparative readiness and development of Iranian knowledge-based economy foundations.
خلاصه ماشینی:
نکته قابل توجه آن است که همه اين روش ها با 1 - Mansfield 2 - Wassily Leontief 3 - Landefeld & Fraumeni 4 - Dahlman 5 - Atkinson 6 - Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) 7 - World Bank 8 - Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) 9 - United Nations Economic Commission for Europe(UNECE) 10-Australian Bureau of Statistics(ABS) 11-Trewin )228( لحاظ مشخصات اقتصادي کشورهاي توسعه يافته پيشنهاد شده اند و واقعيت هاي کشورهاي در حال توسعه نظير ايران در آنها لحاظ نشده است .
1 - Knowledge For Development (K4D) 2 - Knowledge Assessement Methodology (KAM) 3 - Chen & Dahlman )229( جدول ١: نحوه امتيازدهي در سنجش اقتصاد دانش بنياد بر اساس روش بانک جهاني (به تصویر صفحه رجوع شو ( Table1: How to score in measuring the knowledge economy of the foundation According to the method of Word Bank محورهاي سنجش Measurment axis رژيم نهادي و انگيزشي اقتصادي منابع انساني و آموزش سيستم نوآوري ساختار اطلاعاتي عملکرد اقتصادي Institutional Human Innovation Information structure system reeoduurccaetisoannd Econ&omic Efcuonnctoiomnic motivational regime متغيرهاي سنجش Measurment variable - متوسط رشد سالانه - موانع تعرفه اي و - نرخ باسوادي جوانان (% - تعداد محققان در R&D (براي - خطوط تلفن براي هر GDP (%) غيرتعرفه اي پانزده سال به بالا) هر ميليون نفر) ١٠٠٠نفر - شاخص توسعه انساني - کيفيت تنظيم مقررات - ثبت نام دوره متوسطه - اختراعات ثبت شده در USPTO - کامپيوتربراي هر ١٠٠٠نفر - نقش قانون - ثبت نام دوره ابتدايي - مقالات در مجلات تکنيکي و - استفاده کنندگان از اينترنت علمي (براي هر ميليون نفر) براي هر ١٠٠٠ نفر يکي ديگر از شيوه هاي سنجش اقتصاد دانش بنياد، توسط OECD پيشنهاد شده است .