چکیده:
در بخش قابل توجهی از تألیفات عرفانی که به منظور تعلیم مبانی عرفان نوشته شده، نویسندگان، برای تبیین دیدگاههای خود از قصص قرآنی استفاده کردهاند. این پژوهش با نظر به این مهم، به روش کتابخانهای به بررسی کارکرد داستانهای قرآنی پیامبران اولوالعزم، در پنج اثر مهم عرفانی فارسی پرداخته و نشان میدهد که داستان میقات حضرت موسی(ع) بالاترین بسامد را در شرح دیدگاهها و اصطلاحات عرفانی دارد و در اکثر موارد نیز در تقابل با معراج حضرت محمد(ص) مطرح شده است. این قصه به سبب تبیین اهمیت پیر و اطاعت بیچون و چرا از وی کاربرد فراوان داشته است. پس از آن، داستان حضرت ابراهیم به منظور تشریح اصطلاحات تسلیم، جمع، مشاهده، طلب، شوق و... در هر پنج اثر نمود یافته. داستان معراج حضرت محمد(ص) در دو کتاب «رساله قشیریه» و «عبهر العاشقین» مورد توجه قرار گرفته و داستان حضرت عیسی تنها در «عبهر العاشقین» به منظور تبیین مسأله لقاء الله مطرح شده که مقاله حاضر به تفصیل به هر یک از آنها میپردازد.
In a significant part of mystical writings written to teach the basics of mysticism, the authors have used Qur'anic stories to explain their views. The present study examines the function of the Qur'anic stories of Determined Prophets in five important Persian mystical works through a library method and shows that the story of Miqat of Prophet Moses has the highest frequency in the description of the views and mystical expressions and in most cases has been raised in opposition to the Ascension of the Prophet Mohammad. This story has been widely used to explain the importance of the Elder and his unquestioning obedience. Consequently, the story of Prophet Ibrahim was presented in all five works in order to explain the terms of submission, gathering, observation, seeking, enthusiasm, and so on. The story of the Ascension of Prophet Mohammad has been considered in two books, "The Treatise of Qashiriyya" and "Abhar Al-Asheqin" and the story of Jesus has been discussed only in "Abhar Al-Asheqin" in order to explain the issue of Meeting God that this article studies all of them in details.