چکیده:
هدف پژوهش: هدف از پژوهش، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل است.روش پژوهش: روش پژوهشی حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. شرکت کنندگان شامل501 معلم( 298 مرد و 203 زن) با دامنه سنی 24 تا 56 سال از بین جامعه آماری آموزش و پرورش شهرستانهای پارسیان، عسلویه، بخشهای شیبکوه، کوشکنار و چاه مبارک دراستانهای هرمزگان و بوشهر به روش تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه خلاقیت هیجانی پاسخ دادندیافته ها: روایی پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. تحلیل عامل اکتشافی به روش عامل یابی مؤلفه اصلی وچرخش به شیوه پروماکس اجرا شد و سه مؤلفه آمادگی، نوآوری و اصالت/ اثر بخشی استخراج شدند. شاخصهای برازش بدست آمده از تحلیل عامل تأییدی نشان داده که داده های تجربی پژوهش با مدل نظری سه عاملی خلاقیت هیحانی برازش قابل قبولی دارد. مقدار پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفا کرونباخ برای پرسشنامه کل،آمادگی، نوآوری و اصالت/اثربخشی به ترتیب مقدار 0/88، 0/80، 0/78 و 0/83 بدست آمد که مطلوب و قابل قبول بود.نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پرسشنامه خلاقیت هیجانی از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و قابلیت کاربرد در پژوهشهای آموزشی و روانشناختی جامعه معلمان دبیرستان ایران دارد.تعمیم نتایج پژوهش به معلمان ابتدایی و اساتید دانشگاه با احتیاط صورت گیرد.
Purpose: The main purpose of this research is investigation of validity and reliability of emotional creativity Averil questionnaire.Research Method: The present research method is descriptive-correlational. The sample group consisted of 501 teachers selected from Parsian, Assaluyeh, Shibkuh, Koushkonar, Chahmobarak cities from Hormozgan and Bushehr Provinces. Sampling was be done by random-stratified method and from the sample group, 298 males and 203 females selected. Minimum and Maximum age of teachers who according to the questionnaire respondents were 24 and 56 years old. Results: The Validity of emotional creativity questionnaire assessed with exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). EFA is done with principal components and rotated with Promax method. Three factors is assessed consist preparation, novelty and effectiveness/authenticity. Result of confirmatory factor analysis (CFA) also showed that the three factors of emotional creativity were acceptable and goodness fit with research experimental data of the hypothesized model. Reliability of emotional creativity questionnaire assessed with Alpha Cronbach’s Coefficient method. Alpha Cronbach’s coefficient emotional creativity questionnaire and three factors consist preparation, novelty and effectiveness-authenticity assessed in order 0/88, 0/80, 0/78 and 0/83.Conclusion: The result showed that the three factors of emotional creativity questionnaire has acceptable validity and reliability. This questionnaire use in instructional and psychological research of Iranian high school teachers, community. Generalization of research results to elementary teachers and university professors is be done with caution.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پرسشنامه خلاقیت هیجانی از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و قابلیت کاربرد در پژوهش های آموزشی و روانشناختی جامعه معلمان دبیرستان ایران دارد.
Ivcevic, Brackett & Mayer 2.
کاسکا و همکاران (٢٠٢٠) در پژوهشی نشان داده اند که خلاقیت هیجانی دختران به صورت معناداری از پسران بیشتر است ، اما در به کارگیری مؤلفه های پرسشنامه خلاقیت هیجانی شامل نوآوری، آمادگی و اصالت / اثر بخشی هیجانی در بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود نداشته است .
سوروآ، آریت زتا، بالوئرکا و گروستیاگا (٢٠١٦) در مقاله ای نشان داده اند که ساختار پرسشنامه خلاقیت هیجانی دارای سه عامل آمادگی، نوآوری و اصالت / اثر بخشی است .
آوریل (١٩٩٩) تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه با استفاده از روش مؤلفه اصلی و چرخش پروماکس انجام داده و سه عامل آمادگی، نوآوری و اصالت / اثربخشی را از این پرسشنامه به دست آمد.
مقدار کفایت نمونه گیری (KMO) و ضریب همبستگی بین سؤالات پرسشنامه با عامل های خود نشان داد که نمونه گیری ازکفایت لازم برخوردار بوده و اجرای تحلیل عاملی پرسشنامه خلاقیت هیجانی امکان پذیر است .
٠/٥٠٦ بررسی برازش داده های تجربی پژوهش با مدل نظری سه عاملی پرسشنامه خلاقیت هیجانی (آوریل ، ١٩٩٩) با استفاده از تحلیل عامل تأییدی به روش حداکثر درست نمایی برای برآورد مدل (ML) در نرم افزار لیزرل انجام شد.
Individual differences in emotional creativity: structure and correlate, journal of personality, 6, 342-371.
Emotional creativity: toward “spiritualizing the passions” in Oxford Handbook of Positive Psychology, eds.