چکیده:
زمینه و هدف: سرمایه انسانی از مهمترین الزامات راهبردهای تحول در صنعت بانکداری است و درک مفهومی سرمایه انسانی یکی از روشهای ظرفیتسازی راهبردی منابع انسانی خواهد بود. هدف از این پژوهش تبیین و تشریح الگوی ماهیتشناختی سرمایه انسانی در صنعت بانکداری با استفاده از رویکرد کیفی است.روششناسی: این مطالعه، یک پژوهش کاربردی است که به صورت کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت گردآوری دادهها استفاده شد. مصاحبهها با 15 نفر از خبرگان حوزه بانکی بهصورت هدفمند تا مرحله اشباع نظری انجام و تحلیل دادهها در سه مرحله استخراج مفاهیم پایه، سازماندهنده و فراگیر صورت گرفت.یافتهها: بر اساس تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، دو بعد توسعه سرمایه انسانی شامل بعد عمومی که در برگیرنده مؤلفههای فردی، بین فردی و ارتباطی است و بعد حرفهای که در برگیرنده مؤلفههای شایستگی سازمانی، مهارتهای تخصصی و اخلاق حرفهای است.نتیجهگیری: الگوی ماهیتشناختی پژوهش حاضر میتواند مبنای اقدامات مدیران در راستای شناسایی الزامات توانمندساز توسعه سرمایه انسانی و شناسایی راهکارهای توسعه سرمایه انسانی، آموزش و به کارگیری کارکنان قرار گیرد.
Background & Purpose: Human capital is one of the most important requirements of transformation strategies in the banking industry and understanding the concept of human capital will be one of the methods of strategic capacity building of human resources. The purpose of this study is to explain the nature of human capital in the banking industry using a qualitative approach. Methodology: This study is an applied research that has been done qualitatively using content analysis strategy. Semi-structured interviews used to collect data. Interviews with 15 banking experts were conducted purposefully to the point of theoretical saturation. Data analysis was performed in three stages of extracting basic, organizing and inclusive concepts. Findings: Based on the analysis of research data, two dimensions of human capital development including general dimension including individual interpersonal and communication components and professional dimension including organizational competence components, specialized skills and professional ethics were identified. Conclusion: The nature of the present study It can be the basis of managers' actions in order to identify the empowering requirements of human capital development and identify strategies for human capital development, training and employment of employees.
خلاصه ماشینی:
الگوی ماهیت شناختی سرمایه انسانی در صنعت خدمات با رویکرد کیفی سعید جعفری نیا١، مهدی خیراندیش ٢، اکبر حسن پور٣، سید رسول صیدایی ٤ چکیده زمینه و هدف: سرمایه انسانی از مهم ترین الزامات راهبردهای تحول در صنعت بانکـداری اسـت و درک مفهـومی سرمایه انسانی یکی از روش های ظرفیت سازی راهبردی منابع انسانی خواهـد بـود .
رایانامـه : نوع مقاله : پژوهشی تاریخ دریافت مقاله : ١٤٠٠/٠١/٢٨ تاریخ پذیرش نهایی مقاله : ١٤٠٠٠/٠٦/٠٥ DOI: نویسنده مسئول مقاله : سعید جعفری نیا مقدمه امروزه وسعت و گستردگی رقابت ، اطلاعـات گسـترده و ارتباطـات سـر یع ، دقـت ، تحـرک و تغییرات مداوم، رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و شکل گیری انواع سازمان هـای جدید باعث شده است تا کشورهای پیشرفته جهان بـرای تصـمیم گیـری در خصـوص نظـام مدیریت راهبردی خود از فرایندی اصولی و عقلایی پیروی کنند (سـرعتی آشـت یانی ، ١٣٩٠).
از نظر ورنر و دسیمون ٣ (٢٠٠٦) توسعه سرمایه انسانی شامل مجموعـه ای از اقـدامات منسـجم و نظام مندی است که از سوی سازمان برای ایجاد توانمندی های مورد نیاز حرفه ای کارکنان برای زمان حاضر و آینده ارائه می گردد (متکافه و ریس ٤، ٢٠٠٥).
در دومـین دیدگاه که بر سرمایه انسانی متمرکز شده است دانایی و مهارت دو شاخص اصلی اسـت کـه باید به اهمیت این دو سرفصل در زمان برنامه ریزی فعالیت هـا ی آموزشـ ی مثـل تحصـ یلات رسـمی و مهـارت هـای فنـی و حرفـه ای توجـه ویـژه ای شـود.