چکیده:
رفتار مصرف کننده به عنوان مطالعه واحدهای خرید و فرآیندهای مبادله که شامل "اکتساب، مصرف و کنارگذاری کالا، خدمات، تجارب و ایدهها، " میباشد، تعریف میشود. لذا کنارگذاری آنچه اکتساب شده، بخش بنیادین فرآیند تصمیمگیری مصرفکننده میباشد. نوع کنارهگذاری محصول پیامدهایی را برای مصرفکننده، کسبوکار، اجتماع و محیط زیست خواهد داشت و همچنین با خرید محصول جدید ارتباط تنگاتنگ دارد. در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی میباشد سعی بر آن است که کلیه عوامل تاثیرگذار بر کنارگذاری کالا در یک مدل جامع گردآوری گردد. بنابراین با روش کیفی "شبکه خزانه" و روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبه با تعداد 20 نفر از متخصصان در این حوزه، مدلی مفهومی در خصوص عوامل کنارگذاری کالا ارائه شد. از نتایج حاصل از مدل ارائه شده، تعداد 229 سازه بدست آمد و به وسیله تحلیل محتوا این سازهها با یکدیگر ترکیب شده و به تعداد 37 سازه تقلیل پیدا نمود. در انتها با استفاده از روش آماری خوشهبندی سلسله مراتبی و نظر متخصصان، کل سازهها به 10 خوشه تقسیم و نامگذاری گردید.
Abstract:Consumer behavior is defined as the study of purchasing units and exchange processes that include the "acquisition, consumption, and disposal of goods, services, experiences, and ideas." Therefore, discarding what has been acquired is a fundamental part of the consumer decision-making process. The type of product dispositionl will have consequences for the consumer, the business, the community and the environment, and will be closely related to the purchase of a new product. In this research, which is a fundamental research, attempt to collect all the factors affecting the disposal of goods in a comprehensive model. Therefore, with the qualitative method of "repertory grid" and the method of Purposive sampling and interviews with 20 experts in this field, a conceptual model was presented regarding the factors of Purposive sampling. From the results of the presented model, 229 structures were obtained and by analyzing the content of these structures, they were combined with each other and reduced to 37 structures. Finally, using the statistical method of hierarchical clustering and expert opinion, the total structure was divided into 10 clusters and marked.
خلاصه ماشینی:
مرحله کنارگذاری یا دورانداختن ، به این موضوع اشاره میکند که مصرف کنندگان پس از پایان استفاده از محصول ، با آن کالا چه می کنند و دلیل این رفتار آنها چیست و همچنین رضایت مندی آن ها پس از خرید کالا یا خدمتی که تجربه کرده اند، چگونه است (٢٠١٦ ,Jalilia &Efidani ).
کنارگذاری آنچه اکتساب شده ، بخش بنیادین فرآیند تصمیم گیری مصرف کننده می باشد که پژوهش معدودی در این حوزه به عمل آمده است ( & Ardestani ٢٠١٦ ,sadi).
مرحله کنارگذاری یا دورانداختن ،١ به این موضوع اشاره دارد که مصرف کنندگان پس از پایان استفاده از محصول ، با آن کالا چه میکنند و چرا این رفتار را انجام میدهند و همچنین رضایت مندی آن ها پس از خرید کالا یا خدمتی که تجربه کرده اند، چگونه است (٢٠١٦ ,Jalilia &Efidani ).
بررسی ادبیات منتشرشده در این زمینه ، نشان میدهد که به جز تعداد کمی از مقالات مربوط به بسته بندی و دفع زباله های جامد، تقریبا هیچ کار مفهومی یا تجربی برای موضوع کلی رفتار مصرف کنندگان انجام نشده است ( et &Jacoby ١٩٧٧ ,al).
پژوهش های انجام شده در جوامع فردگرا نشان میدهد که افراد این جوامع بیشتر از هدیه دادن کالا برای کنار گذاشتن محصول استفاده مینمایند (٢٠١٧ ,Diyamandoglu &Fortuna ).
در پژوهش ها شواهدی وجود دارد که چرخه اقتصاد٢بر کنارگذاری کالا تأثیر گذار است ؛ به عنوان نمونه ، در مواقعی که بحران اقتصادی وجود دارد، روش های کنارگذاشتن کالا مانند فروش داراییها از طرف مصرف کنندگان ، بیشتر امکان دارد (٢٠٠١ ,Smith &Green, Mandhachitara ).