چکیده:
این نوشتار درصدد بررسی مبانی فقهی حفاظت از محیطزیست میباشد، مطالب این تحقیق با مراجعه به قرآن و کتب دینی از روش کتابخانهای جمع آوری شده است. در این تحقیق معلوم میشود که اسلام نسبت به محیطزیست انسانها بیتوجه نبوده و توصیههای کاملی برای حفاظت از منابع طبیعی مثل آب، خاک، هوا همچنین درختان و جنگلها و حیوانات و تنوع زیستی دارد همچنین مشخص میکند که اسلام در بعد فردی و حکومتی برای حفاظت از محیطزیست احکامی دارد برخی از قواعد فقهی مانند قاعده تسلط، قاعده اتلاف، قاعده لا ضرر و قاعده عدالت که وظیفه انسان در برابر محیطزیست را مشخص میکنند و نیز نهادهای فقهی مانند انفال و... که عهدهدار حمایت و حفاظت قسمتی از محیطزیست هستند در این تحقیق مورد برسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق معلوم میشود که اسلام نسبت به محیطزیست انسانها بیتوجه نبوده و توصیههای کاملی برای حفاظت از منابع طبیعی مثل آب، خاک، هوا همچنین درختان و جنگلها و حیوانات و تنوع زیستی دارد همچنین مشخص میکند که اسلام در بعد فردی و حکومتی برای حفاظت از محیطزیست احکامی دارد برخی از قواعد فقهی مانند قاعده تسلط، قاعده اتلاف، قاعده لا ضرر و قاعده عدالت که وظیفه انسان در برابر محیطزیست را مشخص میکنند و نیز نهادهای فقهی مانند انفال و...
است و سعی شده است اطلاعات لازم در ارتباط با محیطزیست و موضوعات تحت بررسی، از قرآن کریم و منابع اسلامی موجود، جمع آوری و مورد بحث و تفسیر قرار گیرد تا در پرتو آموزههای دین اسلام یعنی مبانی فقهی (قرآن، سنت، اجماع و عقل) بتوان از محیطزیست به عنوان امانت الهی برای نسل های آینده هم خود بهره صحیح را برده و هم از آن برای نسل های آینده حفاظت کنیم و به وظیفه انسانی و دینی خود عمل کنیم انشاءالله.
همچنین از جمله کتابهایی که در مورد موضوع این تحقیق میتوان به آن اشاره نمود، کتاب مفاتیح الحیات از آیه الله عبدالله جوادی آملی در سال 1391 است که شامل پنج بخش میباشد و هر بخشی چندین فصل دارد ولی تقریبا در بخش پنجم با عنوان: تعامل انسان با خلقت زیست محیطی به مسأله محیطزیست پرداخته شده است بقیه بخش های کتاب در مورد موضوعات دیگری از جمله: تعامل انسان با خود، تعامل انسان با همنوعان و...