چکیده:
هدف پژوهش بررسی نقش صفات شخصیتی و رویکرد یادگیری بر سلامت روان و شادکامی بین دانشجویان نیمسال 97-96 دانشگاه آزاد اسلامی مرکز کرمانشاه میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه بر سال تحصیلی 97-96 بوده و نمونه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه بر سال تحصیلی 97-96 بوده به بین آنها 375 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی و بر اساس جدول مورگان انتخاب شدهاند. دادهها و اطلاعات گردآوری شده توسط پرسشنامه پس به مطالعه و بررسی به کمک نرمافزار آماری spss مورد تحلیل قرار میگیرند. برای تحلیل آمارههای استنباطی به آزمونهای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه و آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (K-S) برای نرمالیته بودن متغیرها و آزمون پیرسون و رگرسیون برای تجزیه و تحلیل همبستگی دادهها استفاده خواهد شد و کاربرد آمار توصیفی بهمنظور تفسیر نتایج دادههای پژوهش میباشد. ابرازهای پژوهش عبارتند از: پرسشنامه سنجش صفات پنج کانه شخصیتی تئو (NEO-FFI)، پرسشنامه رویکرد یادگیری میلر (SPQ)، پرسشنامه سلامت روان (GHQ)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI). بر اساس نتایج پژوهش حاضر بین صفات شخصیت و سلامت روان رابطه معنادار وجود دارد. بین رویکرد یادگیری و سلامت روان رابطه معنادار وجود دارد همچنین رابطه معنادار بین صفات شخصیت به شادکامی وجود دارد. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر بین رویکرد یادگیری به شادکامی رابطه معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
(آتش روز و همکاران، 1387) خاستگاه شناخت گرایانه هر شخصي یک نظام سازه ي منحصر به شخص دارد براي تعبیر یا تفسیر تجربه به آن استفاده میکند (هگل، 1379) اگر چه بر رویکرد رفتارگرایی، موارد تشکیل دهنده ي رفتار افراد، تقویت شخص، انتخاب طبیعی، تکامل رسوم فرهنگی، شرطی سازي کلاسیک و کنشگر دانسته شده است، اما تحقیقات دیگر نشان میدهدکه حساسیت افراد مختلف نسبت به تأثیر شرطی سازي به صورت انفعالی و مشابه یکسان نیست، بلکه سرشت و شخصیت افراد بر نحوه ي پاسخ دادن آنها به شرطی سازي، تأثیر گذار است و زمانی عواطف مثبت بر شادکامی مورد توجه واقع شدند، شادکامی به جامعه پذیري آسان و تعامل مطلوب و لذت بخش به دیگران مرتبط دانسته شد.
1 همانطور که در جدول ماتریس همبستگی مشاهده میشود بین مولفه مسئولیتپذیری اجتماعی با اخلاق حرفهای و رشد حرفهای رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه اول: نتایج نشان داد که بین اخلاق حرفهای با مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه دوم: نتایج نشان داد که بین رشد حرفهای با مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران رابطه معنا داری وجود دارد .
Relationship between Professional Ethics and Professional Development with Social Responsibility among Primary School Administrators in Shiraz 1 Area Hasan Rahgozar1, Azam Amiri2 1- Department of Educational Sciences and Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.
(Corresponding Author) 2- Department of Educational Sciences and Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran Abstract: The purpose of this study was to investigate the relationship between professional ethics and professional development with social responsibility among primary school principals in Shiraz.