چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر میزان ناامیدی دانش آموزان دختر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر دبستان شهید سلیمانی تهران که ۲۰۴ نفر بودند؛ تشکیل میدهند. نمونه شامل ۳۰ دانشآموز که بهصورت تصادفی انتخاب شدند، پسازآن بهصورت تصادفی در ۲ گروه قرار گرفتند: ۱۵ دانشآموز در گروه آزمایش و ۱۵ دانشآموز در گروه کنترل. ابزار مورداستفاده در این پژوهش عبارتاند از: پرسشنامه ناامیدی کودکان کازدین که بهصورت پیش و پسآزمون اجرا شد. سپس بازیدرمانی گروهی به شیوه شناختی رفتاری به مدت یک ساعت و در ده جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. تجزیهوتحلیل نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان میدهد، بازیدرمانی بهطور قابلتوجهی باعث کاهش ناامیدی در میان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل میشود. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات مقیاس ناامیدی کودکان کازدین در گروه آزمایش و گروه کنترل وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
F(1,27)= 613/102 ؛ P < 01/0 ؛ Partial ƞ2 = 762/0 با توجه به معنادار شدن تفاوت میانگینها با 99/0 اطمینان بیان میشود که فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه بازیدرمانی در کاهش ناامیدی دانش آموزان دختر مؤثر است.
the effects of play therapy on the social and psychological adjustment of five to nine years old children [Dissertation] Abstraction International (36): 20-32.
بر اساس نتایج پژوهش حاضر بین صفات شخصیت و سلامت روان رابطه معنادار وجود دارد.
(آتش روز و همکاران، 1387) خاستگاه شناخت گرایانه هر شخصي یک نظام سازه ي منحصر به شخص دارد براي تعبیر یا تفسیر تجربه به آن استفاده میکند (هگل، 1379) اگر چه بر رویکرد رفتارگرایی، موارد تشکیل دهنده ي رفتار افراد، تقویت شخص، انتخاب طبیعی، تکامل رسوم فرهنگی، شرطی سازي کلاسیک و کنشگر دانسته شده است، اما تحقیقات دیگر نشان میدهدکه حساسیت افراد مختلف نسبت به تأثیر شرطی سازي به صورت انفعالی و مشابه یکسان نیست، بلکه سرشت و شخصیت افراد بر نحوه ي پاسخ دادن آنها به شرطی سازي، تأثیر گذار است و زمانی عواطف مثبت بر شادکامی مورد توجه واقع شدند، شادکامی به جامعه پذیري آسان و تعامل مطلوب و لذت بخش به دیگران مرتبط دانسته شد.
در - بر اساس نتایج پژوهش فیروزآبادی (1390) بین رویکرد یادگیری اجتنابی و سلامت روان رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
نتایج پژوهش اسلاوین نشان داده است که رویکرد یادگیری مشارکتی روابط میان دانش آموزهای نژادهای مختلف را در کلاسها بهبود میبخشد و این روش موجب بالا رفتن سطح عزت نفس و سایر ویژگیهای عاطقی دانش آموزان میشود.