چکیده:
متخصصان معتقدند نیروی انسانی هوشمند و خلاق، شرط اساسی پیشرفت جامعه و دستیابی به بهرهوری پایدار میباشد. به همین جهت پرورش میزان روحیهی نوآورانه، مدتهاست در دستور کار نظامهای آموزشی قرار گرفته است و از آن به بعد شناخت عوامل مرتبط با خلاقیت موردتوجه ویژه است. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی چگونگی پیشبینی میزان خلاقیت بهوسیله سبکهای تفکر در دانش آموزان انجام گرفته است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع راهنمایی (دختر و پسر) شهر فارسان میباشد. با توجه به روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی و بر اساس جدول مورگان صورت گرفت. دادهها به کمک روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد، بین سبکهای تفکر با خلاقیت رابطه معناداری وجود دارد (P 0/01). با توجه به نتایج بهدستآمده مقتضی است به سبکهای تفکر و چگونگی اثرگذاری آن بر خلاقیت دانش آموزان توجه شود و درنهایت مفیدترین سبکهای تفکر به دانش آموزان آموزش داده شود.
خلاصه ماشینی:
یافتههای بهدستآمده از تحلیل فرضیهی نخست حاکی از آن است که بین خلاقیت با همهی سبکهای تفکر بجز سبکهای تفکر تک قطبی و الیگارشی در سطح 01/0 (با اطمینان 99 درصد) رابطه معنی دار وجود دارد پیشنهادات 1- شرایطی را برای امر آموزش آن دسته از سبکهای تفکری که رابطه مثبت با روحیهی نوآورانه دارند در مدارس لحاظ کرده، و همین طور شیوه های آموزشی و تربیتی در مدارس به گونه ای طراحی شود که دانش آموزان را به سمتی سوق دهد که سبکهای تفکر خود را بشناسند و به شیوهی مناسبی آن ها را رشد دهند.
یافتههای پژوهش نشان داده است که بین مؤلفههای سازمان یادگیرنده که شامل (قابلیتهای شخصی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری گروهی، تفکر سیستمی) و عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
یافتههای فرضیه ویژه چهارم نشان داد که بین یادگیری گروهی و عملکرد شغلی معلمان رابطه وجود دارد این یافته با نتایج پژوهش کومر و همکاران (2006) و بنی سی و اسماعیلی لهمه (1386) مطابق است.
L(2002) The Learning organization and teaching improvement in academic School of education University of Virginia.
Measuring The Learning organization culture, organizational commitment and job satis faction Hu man resource development in temational.
The relationship between Learning organization dimensions and Library performance Doctorial dissertation,Department of counseling, adult and higher education, North, ILLinoois university.
organizational cognition and building systems for The Learning organization; UMIprroquest DigiTal DisserTaTion full CiTaTion 80 AbsTract.