چکیده:
هدف اصلی در این پژوهش رابطه خودتنظیمی تحصیلی و خود پنداره تحصیلی با امید به تحصیل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول ناحیه یک شیراز بود. این پژوهش از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ اجرا جزء تحقیقات همبستگی بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول ناحیه یک شهر شیراز به تعداد حدودا 9000 نفر بود که با استفاده از معیار ابعاد، 200 نفر که در سال 1400-99 به تحصیل مشغول بودند به شیوه خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بود. در این راستا از پرسشنامههای مقیاس امید به تحصیل (خرمایی و کمری، 1396)، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی (سواری و عرب زاده، 1392) و پرسشنامه خود پنداره تحصیلی (چن یی سین، 2004) استفاده شد. نتایج نشان داد که خودتنظیمی تحصیلی و ابعاد آن بهطور مثبت امید به تحصیل دانش آموزان را پیشبینی میکند، خود پنداره تحصیلی و ابعاد آن بهطور مثبت امید به تحصیل دانش آموزان را پیشبینی میکند. خودتنظیمی تحصیلی و ابعاد آن بهطور مثبت امید تحصیلی دانش آموزان را پیشبینی میکند
The main purpose of this study was to investigate the mediating role of academic self-concept in relation to
academic self-regulation and academic hope in first grade female high school students in Shiraz. The purpose of
this study was applied research and the implementation of correlation research. In this study, the statistical
population of all high school girl students of Shiraz city, about 9000, was selected by multistage cluster sampling
method using 200 criteria. Data collection tool was a questionnaire. In this regard, the academic hope
Questionnaire (Khorramy & Kamari, 2017), the Academic Self-Regulation Questionnaire (Riding & Arabzadeh,
2013) and the Academic Self-concept Questionnaire (Chen Yi Sin, 2004) were used. The data were then
collected and analyzed by LISREL software from both descriptive (frequencies, percentages, mean and standard
deviation) and inferential (regression analysis tests, structural equation modeling and finally goodness of fit).
The results showed that academic self-regulation and its dimensions positively predicts students 'educational
attainment, academic self-concept and its dimensions positively predicts students' educational achievement.
Academic self-regulation and its dimensions positively predict students' academic self-concept, and academic
self-concept has a mediating role in relation to academic hope and academic self-regulation.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت مؤلفه هایی همچون خودتنظیمی تحصیلی و امید به تحصیل در رشد مهارت های دانش آموزان و نقش برجسته خود پنداره تحصیلی در روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، چه بسا در بسیاری از برنامه های آموزشی مورد بی توجهی قرار گرفته است و از آنجا که مطالعات اندکی در این سه زمینه بهطور همزمان انجام شده است، بنابراین سوال اصلی این پژوهش این است که خودپنداره تحصیلی وخودتنظیمی تحصیلی میزان میتواند امید به تحصیل را پیشبینی کنند؟ -روش شناسی پژوهش اين پژوهش از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ اجرا جزء تحقیقات همبستگی می باشد،در اين پژوهش جامعه آماري كليه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول ناحیه یک شهر شیراز به تعداد حدوداً 9000 نفر بود که در سال 98-97 به تحصیل مشغول بودند.
(Corresponding Author) 2- Department of Educational Sciences and Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran Abstaract: The main purpose of this study was to investigate the mediating role of academic self-concept in relation to academic self-regulation and academic hope in first grade female high school students in Shiraz.
(Corresponding Author) 2- Department of Educational Sciences and Psychology, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran Abstaract: The main purpose of this study was to investigate the mediating role of academic self-concept in relation to academic self-regulation and academic hope in first grade female high school students in Shiraz.