چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شنبازی درمانی بر توجه پایدار کودکان پسر 11-8 ساله دارای اختلالات یادگیری بود. روش پژوهشی در این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. تعداد 20 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه (کنترل و آزمایش) گمارده شدند. ابتدا آزمون کامپیوتری عملکرد مداوم برای هر دو گروه اجرا شد (پیشآزمون)، سپس آزمودنیهای گروه آزمایش برنامه شنبازی درمانی را در قالب 8 جلسه 45 دقیقهای و در طی دو ماه دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخله-ی آموزشی دریافت نکردند. پس از مداخله پسآزمون در مورد هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا و 2 ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل واریانس مختلط در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که انجام شنبازی درمانی بر پاسخهای آزمودنیها در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در میزان خطای ارائه پاسخ، پاسخ حذف، پاسخ صحیح و زمان واکنش بهطور معناداری تاثیر داشت. درنتیجه، شنبازی درمانی روی توجه پایدار اثربخش بوده است، بهطوریکه تاثیر آن در دوره پیگیری نیز ماندگار بود. بنابراین، با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت که شنبازی درمانی یک مداخله موثر برای افزایش توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری است.
This study aimed to investigate the effectiveness of sandplay therapy on the sustained attention of children aged
8-11 years with learning disorders. The research method was a pre-test, post-test, and follow-up semi-experiment
with a control group. The statistical population of this study included all students with learning disabilities living
in Pardis city. Twenty of them were selected in a convenient sampling method and randomly divided into two
groups (control and experiment). The Continuous Performance Test was performed for both groups (pre-test).
Then, the experimental group received the treatment program in 8 sessions of 45 minutes for two months, while
the control group did not receive any training. The post-test was performed on both experimental and control
groups after finishing the program, and 2 months later, the follow up was carried out, too. Collected data were
analyzed using SPSS 22 by mixed variance analyses. The findings showed that sandplay therapy affects subjects'
respondences on error commission, omission error, correct response, and reaction time, compared to the control
group. Sandplay therapy thus was effective in improving sustained attention in children with learning disorders
such that its effectiveness sustained during the follow-up period. Therefore, Sandplay therapy is an effective
intervention for increasing sustained attention in children with learning disrders.
خلاصه ماشینی:
به منظور بررسی اثر تعاملی یا مقایسه سطوح متغیر وابسته (پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری) بر حسب سطوح متغیر آزمایشی (آزمایش-کنترل) ، اثرات اصلی تجزیه و از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد، نتایج آن نشان داد که شنبازی درمانی موجب کاهش نمرات پسآزمون خطای ارائه پاسخ در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (02/0 =p، 61/6 =F).
به منظور بررسی اثر تعاملی یا مقایسه سطوح متغیر وابسته (پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری) بر حسب سطوح متغیر آزمایشی (آزمایش-کنترل)، اثرات اصلی تجزیه و از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد، نتایج آن نشان داد که شنبازی درمانی موجب کاهش نمرات پسآزمون پاسخ حذف در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (01/0 > p، 91/7 =F).
به منظور بررسی اثر تعاملی یا مقایسه سطوح متغیر وابسته (پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری) بر حسب سطوح متغیر آزمایشی (آزمایش-کنترل)، اثرات اصلی تجزیه و از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد، نتایج آن نشان داد که شنبازی درمانی موجب افزایش نمرات پسآزمون پاسخ صحیح در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (01/0 > p، 34/9 =F).
جدول 7- آزمون تحلیل واریانس مختلط برای پاسخ صحیح منابع اجزاء مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات آزمونF سطح معناداری اندازه اثر زمان 60/38567 1 10/36960 97/8611 001/0 00/1 درونگروهی زمان*گروه 83/38793 1 90/37176 49/8662 001/0 00/1 خطا 61/80 18 29/4 بینگروهی گروه 22/30213 1 22/30213 15/579 001/0 97/0 خطا 02/939 18 17/52 بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی شنبازی درمانی روی توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال یادگیری بود.