چکیده:
پژوهش حاضر با موضوع بررسی اثرات ساختار سازمانی و ویژگیهای شغل بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی» به مطالعهی نقش مهم
ساختار سازمانی بهعنوان یکی از مکانیزمهای کنترل بر رضایت شغلی و نهایتا تعهد سازمانی پرسنل فروش در شرکتهای توزیع
داروی رازی» البرز و داروپخش اصفهان میپردازد. این تاثیر از طریق نقش میانجیگری ویژگیهای شغلی فروش (استقلال, تنوع و
بازخورد) صورت میپذیرد. این تحقیق از نظر هدفء کاربردی است و از نظر نحوهی اجرا پیمایشی با رویکرد همبستگی است. جامعهی
آماری پژوهش حاضر شامل ۸۵ نفر از پرسنل فروش شرکتهای مذکور میباشد. که به دلیل محدود بودن جامعه» کل جامعه به عنوان
نمونه انتخاب شدداند ابزار جمع آوری اطلاعات» پرسشنامهای باتعداد ۵۶ سوال میباشد. که روایی آن با استفاده از نظراساتید
محترم راهنما و مشاور» متخصصان و صاحب نظران مدیریت و پایایی آن از طریق شاخص آلفای کرونباخ معادل ۳٩ درصد مورداتایید
قرار گرفت. از ۸۵ پرسش نامه توزیع شده ۸۱ پرسش نامه کارآمد (با نرخ بازگشت ۱٩1:۹) بازگشت داده شد. اطلاعات جمع آوری شده
بوسیله نرم افزار 5۳55 و ۸۷105 از طریق آزمونهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت» در
این پژوهش با توجه به خروجی مدل تحلیل مسیرء ۳] و |۳۴ برازش مدلها مناسب میباشد. بر اساس نتایج بهدست آمده از ده
فرضیه فرعی» فرضیههای تاثیر رسمیت بر استقلال شغلی و تاثیر تنوع شغلی بر رضایت شغلی مورد تایید قرار نگرفت و سایر
فرضیههای پژوهش تایید گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که فرضیه فرعی تاثیر بازخورد شغلی بر رضایت شغلی با ضریب مسیر
۷ درصد.» دارای بیشترین اهمیت و فرضیه فرعی تنوع شغلی بر رضایت شغلی با ضرایب مسیر ۱۳درصد» دارای کمترین اهمیت
میباشد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که ساختار سازمانی از طریق ویژگیهای شغلی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرسنل
فروش تاثیر معنااداری دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسي اثرات ساختار سازماني و ويژگي هاي شغل بر رضايت شغلي و تعهد سازماني پرسنل فروش (براساس مدل کاتسيکا و همکاران )(مطالعه موردي : شرکت هاي توزيع داروي رازي ، البرز و داروپخش اصفهان ) 2 هادي نصوحي دهنوي ١، دکتر سعيد لندران دانشجوي دکترا؛ دانشگاه آزاد اسلامي واحد مبارکه ، رشته مديريت بازرگاني، گرايش مديريت بازاريابي (نويسندٔە مسئول )Nosuhihadi@yahoo.
فرض ١٠: رضايت شغلي بر تعهد سازماني پرسنل فروش شرکت هاي توزيع داروي رازي ، البرز و داروپخش اصفهان تأثير معناداري دارد.
جدول (٣): آزمون فرضيه اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) : رسميت بر تنوع شغلي پرسنل فروش شرکت هاي توزيع داروي رازي، البرز و داروپخش اصفهان تأثير معناداري دارد.
بنابراين فرضيه دوم مورد تأييد قرار ميگيرد جدول (٤): آزمون فرضيه دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) H٣: رسميت بر بازخورد شغلي پرسنل فروش شرکت هاي توزيع داروي رازي، البرز و داروپخش اصفهان تأثير معناداري دارد.
جدول (٧): آزمون فرضيه ششم (به تصویر صفحه مراجعه شود) H٧ :استقلال شغلي بر رضايت شغلي پرسنل فروش شرکت هاي توزيع داروي رازي، البرز و داروپخش اصفهان تأثير معناداري دارد.
بنابراين فرضيه هشتم مورد تأييد قرار نميگيرد جدول (٩): آزمون فرضيه هشتم (به تصویر صفحه مراجعه شود) H٩: بازخورد شغلي بر رضايت شغلي پرسنل فروش شرکت هاي توزيع داروي رازي، البرز و داروپخش اصفهان تأثير معناداري دارد.
جدول (١٠): آزمون فرضيه نهم (به تصویر صفحه مراجعه شود) H١٠: رضايت شغلي بر تعهد سازماني پرسنل فروش شرکت هاي توزيع داروي رازي، البرز و داروپخش اصفهان تأثير معناداري دارد.
Perceptons of organizatonal structure in the hospitality industry: Consequences for commitment, job satisfaction and perceived performance.