چکیده:
در دنیای امروزء محیط های کسب و کار رو به رقابت روز افزون هستند و سازمان هایی که در صنایع و بازارهای به شدت رقابتی
مشغول فعالیت هستند نیازمند خلق و پرورش مزیت رقابتی هستند. هنگامی که در صنعتی خاص شدت رقابت افزایش می یابده
سازمان ها نیازمند ساز و کارهایی هستند که بتوانند سود پایدار و سهم بازار خود را حفظ نمایند در غیر این صورت دیر یا زود از صحنه
رقابت محو خواهند شد. سازمان هایی که در چنین شرایط تهدیدآمیزی اقدام به خلق و پرورش مزیت رقابتی می نمایند می توانند از
این رقابت جان سالم به در ببرند. هدف از انجام این پژوهش» ارائه مدلی با رویکرد منطق فازی » جهت خلق مزیت رقابتی پایدار و
ارائه راهکارهایی جهت تقویت موقعیت استراتژیک سازمان در محیط های رقابتی می باشد. سوال اساسی پژوهش این است که
سازمانی که در صنعتی کاملا رقابتی و تهدیدآمیز در حال فعالیت می باشدء چگونه می تواند سهم بازار خود را حفظ نموده» آن را
افزایش دهد و به سوآوری پایدار دست یابد؟ مدل پیشنهادی تحقیق در قیاس با سایر مدل های ارائه شده در خصوص موقعیت
استراتژیک سازمان و مزیت رقابتی از پویایی بیشتری برخوردار می باشد و با توجه به اینکه از منطق فازی پیروی می کند دارای
مرزبندی منعطف بوده و تحت شرایط مختلف می تواند راهکار رقابتی مناسب را پیشنهاد دهد. جهت انجام این پژوهش, محقق طی
مطالعه آرشیوی و کتابخانه ای» به جمع بندی مدل های ارائه شده در خصوص مزیت رقابتی و نحوه شکل گیری آن پرداخت و طی
نظرسنجی از سه نفر خبره شامل اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه های واقع در تهران و بکارگیری روش دلفی » مدل پیشنهادی خود
را نهایی نمود. روش پژوهش از نوع کیفی می باشد و محقق به کمک روش نمونه گیری غیراحتمالی (روش نمونه گیری گلوله برفی)
افراد خبره را انتخاب نموده و پس از جمع بندی» مدل خود را ارائه نموده است.
خلاصه ماشینی:
سوال اساسي پژوهش اين است که سازماني که در صنعتي کاملا رقابتي و تهديدآميز در حال فعاليت مي باشد، چگونه مي تواند سهم بازار خود را حفظ نموده ، آن را افزايش دهد و به سوآوري پايدار دست يابد؟ مدل پيشنهادي تحقيق در قياس با ساير مدل هاي ارائه شده در خصوص موقعيت استراتژيک سازمان و مزيت رقابتي از پويايي بيشتري برخوردار مي باشد و با توجه به اينکه از منطق فازي پيروي مي کند داراي مرزبندي منعطف بوده و تحت شرايط مختلف مي تواند راهکار رقابتي مناسب را پيشنهاد دهد.
به عنوان مثال تحقيقي که بارني انجام داده است تاکيد دارد که اگر منابع کسب مزيت رقابتي با ارزش نباشند پس آن مزيت رقابتي در واقع عدم مزيت است يا مثلا اگر منبع با ارزش ، کمياب ، فاقد جانشين و غير قابل تقليد باشد پس 6 Valuable 7 Rare 8 Temporary Competitive Advantage 9 Imitable 10 Substitution 11 Value Chain 12 Crisp اين منبع منجر به خلق مزيت رقابتي پايدار خواهد شد.
به عنوان مثال در شرايط واقعي اين سوال مطرح مي شود که آيا مي توان منبعي يافت که کاملا با ارزش باشد؟ اگر منبع يافت شده تا حدودي با ارزش باشد آنگاه مزيت خلق شده چگونه خواهد بود؟ و يا اينکه اگر منبعي کاملا با ارزش ، تا حدودي کمياب ، تا حدي قابل تقليد و داراي چند جايگزين باشد آنگاه مزيت رقابتي پايدار خواهد بود، موقتي خواهد بود و يا اصلا مزيت رقابتي وجود نخواهد داشت ؟ جهت پاسخ به اين گونه حالت ها که در دنياي واقعي به کرات اتفاق مي افتند بايد مدل ها را فازي سازي ١٥ نمود و از حالت قطعي خارج کرد.