چکیده:
سازمانها برای حفظ بقای خود نیازمند منابع انسانی دانا و توانمند هستند. یادگیری سازمانی مفهومی
همبسته با توانمندسازی است و آن فرایندی پویاست که سازمان را توانمند میسازد تا به سرعت با تغییر
سازگاری یابد. از این رو، پژوهشگر بر آن شد تا ارتباط بین توانمند سازی روان شناختی و یادگیری
سازمانی در معلمان زن تربیت بدنی استان اردبیل را بررسی کند. جامعه آماری این پژوهش همه دبیران
تربیت بدنی دبیرستان های دخترانه دولتی استان اردبیل هستند. بر اساس اهداف پژوهش و جامعه آماری
پژوهش، از روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند و به شکل کل شمار استفاده شد. به منظور جمع آوری
اطلاعات از پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روان شناختی اسپیریتزر (١٩٩٥) با ثبات درونی ٠/٧٨ = α
و پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (١٩٩٥) ثبات درونی ٠/٩٥ = α استفاده شد. از آزمون های کلموگروف
اسمیرنف برای تعیین طبیعی بودن توزیع دادهها، آزمون t تک نمونه ای، آزمون دو جمله ای، آزمون پیرسون
و آزمون رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ٢٠ استفاده شد. نتایج نشان دادند
که بین احساس معناداری، احساس شایستگی، احساس استقلال، احساس موثر بودن و احساس اعتماد با
یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری (0/01 <p، 0/618=r) وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بدين منظور بخش کوچکي از جامعه آماري(٣٠ نفر) انتخاب و پرسشنامه ها به شکل مطالعه مقدماتي ١ در جامعه توزيع شد؛ اين مقدار بر اساس داده هاي حاصل از پرسشنامه توانمندسازي روان شناختي ٠/٧٨ = α و پرسشنامه يادگيري سازماني ٠/٩٥ = α است که نشان ميدهد پرسشنامه مورد استفاده ، قابليت پايايي لازم را دارد.
همچنين ضريب تعيين R٢ بيانگر درصد تغييرات تعيين شده از تغييرات متغير وابسته (ملاک) به کمک متغيرهاي مستقل (پيش بين ) است و نشان ميدهد که ٣٨/٢ درصد واريانس يادگيري سازماني دبيران تربيت بدني زن مربوط به احساس معناداري، احساس شايستگي، احساس استقلال ، احساس موثر بودن و احساس اعتماد است و ٤١/٨ درصد به عواملي، خارج از مدل مذکور مربوط ميشود.
نتايج همبستگي چندگانه بين مولفه هاي توانمندسازي روان شناختي و يادگيري سازماني معلمان زن تربيت بدني استان اردبيل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج رگرسيون چندگانه (جدول ٣) نشان ميدهد که عوامل احساس استقلال (٠٠١>p،٢٧٤=r) و احساس موثر بودن (٠٠١>p،٢٥١٧=r) واجد شرايط پيش بيني يادگيري سازماني دبيران زن تربيت بدني هستند.
همچنين ضريب تعيين R٢ که بيانگر درصد تغييرات تعيين شده از تغييرات متغير وابسته (ملاک) با استفاده از متغيرهاي مستقل (پيش بين ) است ، نشان ميدهد که ٣٨/٢ درصد واريانس يادگيري سازماني دبيران تربيت بدني زن مربوط به احساس معناداري، احساس شايستگي، احساس استقلال ، احساس موثر بودن و احساس اعتماد است و ٤١/٨ درصد به عواملي، خارج از مدل مذکور مربوط ميشود.