چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رشد اجتماعی با سطح خودمدیریتی و میزان پایبندی به فعالیـت
بدنی اعضای هیات علمی دانشگاه بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی و جامعه آماری کلیـه اعضـای
هیات علمی علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی ٩٣- ١٣٩٢ که تعداد آنها ٦٧٠ نفـر و حجـم نمونـه
شامل ٢٢٦ نفر که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با جامعه آماری اعضای هیـات علمـی
مرد و زن انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه ١٥ سوالی رشـد اجتمـاعی لاک (٢٠٠٧)پرسشـنامه
١٥ سوالی سطح مهارت های خودمدیریتی مانز(٢٠٠٩) و پرسشنامه ٤٠ سوالی میزان پایبندی به فعالیت
بدنی پروچسکا (١٩٩٢)بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش هـای آمـاری t تـک متغیـره ، تحلیـل
رگرسیون ، ضریب همبستگی و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که با توجه به این که میانگین های
حاصله از میانگین فرضی (٣) بزرگتر و t حاصله نیز از مقدار بحرانی جدول (١/٩٦) بزرگتر بـود. در نتیجـه
اعضای هیات علمی علوم پزشکی اصفهان از رشد اجتماعی ، سطح مهارت های خودمـدیریتی ، و پایبنـدی
به فعالیت بدنی مناسبی برخوردار بودند.0.39=r مشاهده شده در سطح ٠/٠٥ p همبستگی مثبـت و
معناداری را بین رشد اجتماعی و سطح مهارت های خودمـدیریتی اعضـای هیـات علمـی علـوم پزشـکی
اصفهان نشان داد. 0.40=r مشاهده شده در سطح ٠/٠٥ p همبستگی مثبت و معناداری را بین رشد
اجتماعی و پایبندی به فعالیت بـدنی اعضـای هیـات علمـی علـوم پزشـکی اصـفهان نشـان داد.0.42=r
مشاهده شده در سطح ٠/٠٥ p همبستگی مثبت و معنـاداری را بـین خودمـدیریتی و پایبنـدی بـه
فعالیت بدنی اعضای هیات علمی علوم پزشکی اصفهان نشان داد.
خلاصه ماشینی:
/15 0/001 دانشگاه علوم پزشکي اصفهان بنابر نتايج حاصله ، r مشاهده شده در سطح ٠/٠٥ p همبستگي مثبت و معنـاداري را بين رشد اجتماعي و سطح مهارت هاي خودمديريتي اعضاي هيأت علمي دانشـگاه علـوم پزشکي اصفهان نشان مي دهد.
به عبارت ديگر، وجود رشد اجتماعي بالا احتمال بهبود و بکارگيري مهارت هاي خودمديريتي را در بين اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشـکي اصفهان افزايش مي دهد.
جدول ٥: نتايج ضريب رگرسيون پيش بيني مؤلفه هاي پايبندي به فعاليت بدني بر اساس رشد اجتماعي اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان منبع ضرايب خطاي ضريب ارزش t ضريب سطح غيراستاندارد معيار رگرسيون تعيين معناداري عوامل بازدارنده 0/001 0/26 6/77 0/40 0/05 0/32 بين فردي عوامل بازدارنده 0/001 0/26 4/73 0/31 0/04 0/17 فردي عوامل بازدارنده 0/85 0/002 0/18 0/1 0/03 0/005 ساختاري بنابر نتايج حاصله ، رشد اجتماعي بر مؤلفه هاي عوامـل بازدارنـده بـين فـردي ، و عوامـل بازدارنده فردي اعضاي هيـأت علمـي دانشـگاه علـوم پزشـکي اصـفهان تـأثير دارد و در صورتي که اعضاي هيأت علمي از رشد اجتماعي بـالايي برخـوردار باشـند، پـيش بينـي مي توان کرد که اثرات عوامل بازدارنده بين فردي و عوامل بازدارنده فـردي نيـز در بـين آنها خنثي شود و آنها پايبندي بيشتري را به ورزش نشان دهند.
به عبارت ديگر، وجود رشد اجتماعي بالا احتمال بهبود و بکارگيري مهارت هاي خودمديريتي را در بين اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان افزايش مي دهد.
به عبارت ديگر، وجود مهارت هاي خودمديريتي بالا احتمال پايبندي بيشتر به فعاليت بدني را در بين اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان تقويت مي کند.