چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین بازارگرایی و یادگیری سازمانی با عملکرد سازمانی در
هیئت های ورزشی استان تهران بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و از لحاظ هدف نیز
کاربردی بود. جامعه پژوهش حاضر، کلیه مسئولین هئیت های ورزشی (ریس ، نایب رئیس و دبیر) در
استان تهران بودند (150=N ) که نمونه آماری براساس جدول مورگان به تعداد ١٠٨ نفر به صورت
تصادفی انتخاب شد. در این تحقیق از پرسشنامه فرهنگ بازارگرایی نرور و اسلاتر (١٩٩٠)، یادگیری
سازمانی را نیفه (٢٠٠١) و عملکرد سازمانی (هرسی و گلداسمیت ، ٢٠٠١) استفاده شد. برای تجزیه و
تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی، آزمون کلموگروف اسمیرنوف ، ضریب همبستگی پیرسون و
رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین بازارگرایی (٠,٦١٥= r، 0,001=P) و مولفه های
مشتری گرایی (٠,٥١٩= r، 0,001=P)، رقابت گرایی (٠,٥٨٦= r، 0,001=P) و هماهنگی بین بخشی
(٠,٥٨٩ = r، 0,001=P) با عملکرد سازمانی در هیئت های ورزشی استان تهران رابطۀ مثبت معنادار
وجود دارد. هم چنین ، بین یادگیری سازمانی (٠,٥٤٧= r، 0,001=P) و مولفه های مهارت های فردی
(٠,٥٥٤= r، 0,001=P)، مدل های ذهنی (٠,٤٣٥= r، 0,001=P)، چشم انداز مشترک (٠,٤٧٦= r،
0,001=P)، یادگیری تیمی (٠,٤٨٦= r، 0,001=P) و تفکر سیستمی (0,658=r، 0,001=P) با عملکرد
سازمانی در هیئت های ورزشی استان تهران رابطۀ مثبت معناداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون
نشان داد بازار گرایی (0/41=β) و یادگیری سازمانی (0/28=β) پیش بینی کننده های معنیدار عملکرد
سازمانی بودند. بنابراین ، پیشنهاد میشود روسای هیئت های ورزشی در راستای بهبود عملکرد سازمانی
عامل های بازارگرایی و یادگیری سازمانی را در سازمان شان بهبود بخشند.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که بين بازارگرايي (٠,٦١٥= r، ٠٠٠١=P) و مؤلفه هاي مشتري گرايي (٠,٥١٩= r، ٠٠٠١=P)، رقابت گرايي (٠,٥٨٦= r، ٠٠٠١=P) و هماهنگي بين بخشي (٠,٥٨٩ = r، ٠٠٠١=P) با عملکرد سازماني در هيئت هاي ورزشي استان تهران رابطۀ مثبت معنادار وجود دارد.
هم چنين ، بين يادگيري سازماني (٠,٥٤٧= r، ٠٠٠١=P) و مؤلفه هاي مهارت هاي فردي (٠,٥٥٤= r، ٠٠٠١=P)، مدل هاي ذهني (٠,٤٣٥= r، ٠٠٠١=P)، چشم انداز مشترک (٠,٤٧٦= r، ٠٠٠١=P)، يادگيري تيمي (٠,٤٨٦= r، ٠٠٠١=P) و تفکر سيستمي (٠٦٥٨=r، ٠٠٠١=P) با عملکرد سازماني در هيئت هاي ورزشي استان تهران رابطۀ مثبت معناداري مشاهده شد.
يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که بين بازارگرايي با عملکرد سازماني در هيئت هاي ورزشي استان تهران (٠,٦١٥= r، ٠٠٠١=P) رابطۀ مثبت معنادار وجود دارد و فرض صفر اول رد ميشود.
نتايج ديگر اين تحقيق نشان داد که بين يادگيري سازماني با عملکرد سازماني در هيئت هاي ورزشي استان تهران (٠,٥٤٧= r، ٠٠٠١=P) رابطۀ مثبت معناداري وجود دارد و فرض صفر دوم رد ميشود.
هم چنين ، بين مؤلفه هاي مهارت هاي فردي (٠,٥٥٤= r، ٠٠٠١=P)، مدل هاي ذهني (٠,٤٣٥= r، ٠٠٠١=P)، چشم - انداز مشترک (٠,٤٧٦= r، ٠٠٠١=P)، يادگيري تيمي (٠,٤٨٦= r، ٠٠٠١=P) و تفکر سيستمي (٠,٦٥٨= r، ٠٠٠١=P) با عملکرد سازماني در هيئت هاي ورزشي استان تهران رابطۀ مثبت معناداري وجود دارد.
هم چنين ، بين مؤلفه هاي مهارت هاي فردي (٠,٥٥٤= r، ٠٠٠١=P)، مدل هاي ذهني (٠,٤٣٥= r، ٠٠٠١=P)، چشم - انداز مشترک (٠,٤٧٦= r، ٠٠٠١=P)، يادگيري تيمي (٠,٤٨٦= r، ٠٠٠١=P) و تفکر سيستمي (٠,٦٥٨= r، ٠٠٠١=P) با عملکرد سازماني در هيئت هاي ورزشي استان تهران رابطۀ مثبت معناداري وجود دارد.