چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین تاب آوری سازمانی با ملاک های هوش هیجانی و سبک های تفکر در میان معلمان تربیت بدنی شهرستان نورآباد ممسنی در سال تحصیلی 97-1396 بود. پژوهش حاضر به صورت توصیفی و پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن کلیه معلمان تربیت بدنی شهرستان نورآباد ممسنی (200 نفر) بود. 135 نفر از معلمان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و به وسیله پرسشنامه های هوش هیجانی گلمن (1995؛ به نقل از کشاورز 1390)، سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر (1992؛ به نقل از تقی پور و آوارسین، 1395) و تاب آوری سازمانی بر اساس مدل مک مانوس (شریف نیا، 1392) مورد آزمون قرار گرفتند. پرسشنامه ها در جامعه ایرانی استاندارد شده بودند. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین تاب آوری سازمانی و هوش هیجانی و ابعاد هوش هیجانی رابطه معناداری وجود ندارد. بین تاب آوری سازمانی و سبک های تفکر رابطه معنادار وجود دارد. هم چنین سبک های تفکر قادر به پیش بینی تاب آوری سازمانی می باشند. با توجه به اهمیت سبک های تفکر و تاب آوری سازمانی در فضای کار، پیشنهاد می شود با برگزاری کارگاه های آموزشی در این خصوص، زمینه افزایش اطلاعات کادر مدارس فراهم شود.
خلاصه ماشینی:
١٣٥ نفر از معلمان با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي و به شکل تصادفي ساده و به وسيله پرسشنامه هاي هوش هيجاني گلمن (١٩٩٥؛ به نقل از کشاورز ١٣٩٠)، سبک هاي تفکر استرنبرگ و واگنر (١٩٩٢؛ به نقل از تقي پور و آوارسين ، ١٣٩٥) و تاب آوري سازماني بر اساس مدل مک مانوس (شريف نيا، ١٣٩٢) مورد آزمون قرار گرفتند.
بنابراين تبيين تاب آوري سازماني با ملاک هاي هوش هيجاني و سبک هاي تفکر در ميان معلمان تربيت بدني شهرستان نورآباد ممسني داراي اهميت و ضرورت فراواني مي باشد که در اين مطالعه به آن پرداخته مي شود.
پژوهش حاضر نيز جهت پرداختن بيشتر به اين موضوع به تبيين تاب آوري سازماني با ملاک هاي هوش هيجاني و سبک هاي تفکر در ميان معلمان شهرستان نورآباد ممسني در سال تحصيلي ٩٧-١٣٩٦ مي پردازد.
جدول ٣: ضرائب همبستگي پيرسون در بين متغيرهاي پژوهش (خرده مقياس هاي تاب آوري سازماني و نمره کل با نمره سبک هاي تفکر) (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول ٤ مشاهده مي شود، مقدار ضريب همبستگي (R) بين متغيرها ٠/٠١٠ مي باشد که نشان مي دهد بين مجموعه متغيرهاي تحقيق (تاب آوري سازماني و نمره کل هوش هيجاني) همبستگي وجود ندارد.
عدم ارتباط ميان اين دو متغير مي تواند به اين دليل باشد که توانايي افراد در مديريت تفکر و هيجان متفاوت بوده و همين مسئله زمينه ساز عدم وجود رابطه بين تاب آوري سازماني و هوش هيجاني است .