چکیده:
بررسی پیشینه نشان می دهدکه تا کنون مدل های محدود و متفاوتی برای تبیین بهره وری پژوهشی از جمله بررسی کیفیت و اندازه گیری بهره وری پژوهشی مراکز آموزش عالی ارائه شده است. هدف این تحقیق را طراحی مدلی جهت شناسایی عوامل موثر بر بهره وری پژوهشی تشکیل داد. جامعه آماری تحقیق اعضای هیات علمی دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در سال 96-95 بودند (831 نفر). در مرحله اول 150 نفر و در مرحله نهایی 300 نفر به روش خوشه ای مرحله ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. در مرحله کیفی بر اساس مبانی نظری و پیشینه تحقیق و کسب نظرات خبرگان مدل پیشنهادی تحقیق طراحی شد. در بخش کمی محاسبه شاخص های برازش با استفاده از نرم افزار آموس نسخه 23 نشان داد که مدل پیشنهادی تحقیق در نمونه اصلی برازندگی کامل با مدل مبنا دارد. در نهایت مدل نهایی سه عامل اصلی (دانش پژوهی، تحقیق و موسسه ای) و 9 زیر عامل را تاثیر گذار بر بهره وری پژوهشی معرفی کرد. لذا بر اساس یافته های تحقیق می توان چنین پیشنهاد کرد که مدیران و مسئولین دانشگاه ها علی الخصوص دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در برنامه ریزی ها برای بهبود و افزایش بهره وری پژوهشی اعضای هیات علمی خود، این سه عامل تاثیر گذار را ارتقاء دهند.
Abstract Background of the study shows that, so far, limited models have been proposed for designing the research productivity, such as examining the quality and measurement the research productivity in higher education institutions. The purpose of this study was to design a model to identification the factors affecting research productivity. The statistical population of this research was faculty members of physical education and sport sciences department of Iranian Islamic Azad University in 2016-2017 years (N= 831). In first phase 150 people and the final phase 300 people were selected by cluster sampling method. The proposed model was designed based on theoretical foundations and research background and earning opinions from experts in a qualitative research. In quantitative phase the calculation of fit indices throw version 23 of AMOS software showed that the proposed model of research in the original sample has perfect fitness with the basis of the model. Therefore, based on the research findings, it can be suggested that managers and authorities of universities, especially Islamic Azad University in order to increase and improve research productivity of their faculty members can use these three affecting factors when planning the programs.
خلاصه ماشینی:
طراحي مدل عوامل بهره وري پژوهشي اعضاي هيات علمي تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي کشور مجيد ارجي ١، پريوش نوربخش *٢، حسين سپاسي ٣، عباس خداياري ٤ چکيده بررسي پيشينه نشان مي دهدکه تا کنون مدل هاي محدود و متفاوتي براي تبيين بهره وري پژوهشي از جمله بررسي کيفيت و اندازه گيري بهره وري پژوهشي مراکز آموزش عالي ارائه شده است .
لذا بر اساس يافته هاي تحقيق مي توان چنين پيشنهاد کرد که مديران و مسئولين دانشگاه ها علي الخصوص دانشگاه آزاد اسلامي مي توانند در برنامه ريزي ها براي بهبود و افزايش بهره وري پژوهشي اعضاي هيات علمي خود، اين سه عامل تاثير گذار را ارتقاء دهند.
Paul & Vijayaragavan & Burman & Chahal در همين راستا نتايج تحقيقات گذشته فوق در رابطه با اين موضوع ، نشان مي دهد که ابعاد و ويژگي هاي سازماني، اندازه گروه و حمايت درون و برون دانشگاهي، دسترسي به منابع اطلاعاتي مناسب و کافي، ارتقاي حرفه اي افراد، ويژگي هاي شخصي، راهبردهاي پژوهشي درون و ميان رشته هاي علمي، اندازه منابع مالي و اعتبارات پژوهشي، استقلال اساتيد در پژوهش ، کاهش استرس محيط کاري و نيز پذيرش دانشجويان دکتري مي تواند به افزايش سطح توليد علم در مراکز پژوهشي نيز مدد برساند (١٥) عوامل متعددي وجود دارد که بر بهره وري پژوهشي و رفتار اساتيد يا تمايل آنها به انجام کارهاي پژوهشي تاثير مي گذارد.